JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Första finska batterifabriken kan bli norsk

Norska Freyr vill bygga en jättefabrik för litiumjonbattericeller i finska Vasa. Det är en nyhet som staden längtat efter att få höra, efter fyra år av förberedelser.

Alla papper är inte underskrivna, men:

Tom Einar Jensen

– Sannolikheten att det här ska bli av är mycket hög, säger Freyrs vd Tom Einar Jensen.

Anläggningen byggs i samarbete med staden Vasa och det statliga holdingbolaget Finnish Minerals Group som har bland sina uppdrag att etablera en finskt värdekedja för batterier. 

Freyr är bolaget som bygger Norges första gigafabrik, i Mo i Rana. Den fabriken kommer att stegvis byggas ut samtidigt som Freyr planerar ytterligare anläggningar  i samarbetsprojekt i Europa och Nordamerika. Vasa är den första ort som nu pekas ut.

Vilken kapacitet som Freyr planerar i Vasa har inte meddelats. Produktionsstarten är satt till år 2025. 

Nittio hektar är reserverade för fabriken i ett industriområde strax öster om Vasa flygplats. Området kallas ”Giga Vaasa” och började planeras redan år 2017. Det var det år som svenska Northvolt höll skönhetstävling om vilken ort som skulle få dess första gigafabrik. Den gången hängde Vasa med till den avslutande finalomgången med tio namn, bland dem ytterligare en finsk ort och i övrigt svenska kandidater. 

Att både Freyr och Northvolt gjort tummen upp för Vasa, beror på att Finland och Vasaregionen redan är en stark del av det ekosystem för litiumjonbatterier som växer fram i Europa. Mycket av värdekejdan finns redan på plats. Vasaregionen säger sig redan ha Nordens största energikluster. 

Finland är starkt på råmaterialen. Landet är EU:s största producent av nickel. Den enda brytning i industriell skala av kobolt som sker i EU, sker på finsk mark. Och nästa år börjar bygget av en litiumgruva i Kaustby, 140 km norr om Vasa, med tillhörande raffinaderier. 

Brittiska kemijätten Johnson Matthey bygger en anläggning för tillverkning av katodmaterial i Vasa

Finland planerar även en snabb utbyggnad av vindkraft vilket är en viktig faktor eftersom koldioxidavtrycket för elektrifierad transport huvudsakligen ligger i batteritillverkningen. 

Freyr är helt säker på att det går att få avsättning för batteriproduktionen i Vasa och att det inte kommer att vara något problem att ordna finansiering. Freyr konstaterade i mars att den då planerade globala produktionskapaciteten till år 2030 bara var 1,6 TWh samtidigt som efterfrågan spåddes bli 5,3 TWh – ett underskott på 115 stycken 32 GWh-fabriker.

– Jag är inte speciellt bekymrad över tillgången på kapital och jag är inte speciellt bekymrad över tillgången på kunder, säger Tom Einar Jensen till finska nyhetsbolaget Yle.

I Freyrs hittillsvarande färdplan finns inritat 43 GWh i total utbyggd kapacitet till 2025, varav 35 GWh i Mo i Rana. År 2028 ska totala kapaciteten vara 83 GWh.

Freyr vill bygga produktionskapacitet både enligt traditionell teknik och ”nästa generations” teknik. Freyr förlitar sig på amerikanska 24M och den batteriteknik kallad SemiSolid som 24M just nu kommersialiserar.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)