Portugisiska energibolaget Galp och svenska batterifabrikören Northvolt har valt attt bygga sitt gemensamma litiumraffinaderi i industriparken Sapec Bay i hamnstaden Setúbal i Portugal.
Här finns god tillgång till infrastruktur, järnväg och hamn. Här finns också kemikalier nära till hands, plus verksamheter som är intresserade av att ta hand om biprodukter från processen.
Och så är det nära till biltillverkare, säger pressmeddelandet från Northvolt, utan att utveckla varför det är intressant. Det intressanta vore att vara nära batteritillverkare. Men det är det i och för sig också: 20 mil därifrån byggs en gigabatterifabrik i Badajoz, Spanien.
Anläggningen ska heta Aurora och ska vara i kommersiell drift i början av 2026.
Den initiala årskapaciteten blir mellan 28 000 och 35 000 ton litiumhydroxid vilket ska räcka till 50 GWh battericeller – motsvarande 500 000 stycken 100 kWh-batteribilar.
Hälften ska Northvolt lägga beslag på. Alltså knappt en tredjedel av Northvolts behov, givet de 170 GWh i cellproduktion som Northvolt presenterat hittills i Heide, Torslanda och Skellefteå.
Aurora ska bli ett av Europas största litiumraffinaderier, enligt pressmeddelandet. Andra aktörer planerar anläggningar i Kokkola, Prag och Tyskland.
Aurora ska även bli den miljövänligaste. Målet är att raffineringen ska drivas av förnybar energi. Anläggningen ska processa spodumen.
Anläggningen kostar sju miljarder kronor och kommer uppskattningsvis att ge 200 direkta jobb och 3000 indirekta. Det är beräknat med andra liknande projekt som referens.
Litium och raffinering av litium är kritiska delar av batteriekosystemet. Kina är en dominerande aktör inom raffinering.
Det finns inga storskaliga litiumraffinaderier vare sig USA eller Europa. Tesla bygger ett i Texas som enligt tidigare planer ska vara klart i år.
Northvolt avslöjar att det hittills har beställningar på battericeller för 27 miljarder dollar från BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars och Polestar.
BILD: Northvolts COO Paolo Cerruti och Galps VD Andy Brown