Amerikansk-australiska Recharge tar över stafettpinnen efter att Britishvolt misslyckats med att upprätta en batterifabrik i Blyth i Storbritannien.
Britishvolt gick omkull i januari efter att ha svajat åtminstone sedan augusti. Men läget är alltför kritiskt – och samtidigt alltför bra – för att batteriprojektet ska få gå i papperskorgen.
Det vill säga läget för Storbritanniens fordonsindustri som är utanför EU och inte har egen tillräcklig batteriproduktion på plats inför elektrifieringen. Landet är sent ute och måste nu satsa allt.
Dessutom är ”läget” för anläggningen i sig alldeles för bra för att överges. Det är en fantastiskt industritomt med all infrastruktur inklusive ren norsk el inom räckhåll och alla tillstånd redan beviljade för byggandet av en jättefabrik för battericeller.
Fyra budade för att få ta över projektet och vinnaren blir Recharge, en australisk USA-ägd uppstart som så sent som förra månaden annonserade sitt första batterifabriksprojekt på hemmaplan i Victoria.
Recharge tar sig an utmaningen att bygga de två anläggningarna parallellt, enligt brittiska tidningen The Guardian.
50 miljarder kronor ska bygget kosta enligt tidningen Dagens Industri.
Skulder ska betalas, men det som blir över borde utan problem räcka till en klart högre kapacitet än de 40 GWh Britishvolt planerade för, med tanke på att andra projekt som planeras nu budgeterar mycket mindre än en krona per wattimme.
Storbritannien behövde en batterifabrik till sin framtida fordonsindustri och två svenskar hörsammade ropet i december 2020: Orral Nadjari och Lars Carlström.
Den senare drog vidare efter bara några månader när svenska skatteskulder blev en historia i brittisk media. Han har sedermera grundat cellfabriker i Italien och USA.
Britishvolt började försenas vilket till att börja med gick att skylla på pandemin. Men till slut tröttnade regeringen på att de milstolpar inte prickades av som skulle berättigat till stöd. Britishvolt gick under när räkningarna inte kunde betalas.
Lars Carlström |
Elektroniktidningen ber om en kommentar från grundaren Lars Carlström och han anser att Britishvolt vansköttes efter att han lämnade, bland annat genom det för tidigt anställde betydligt fler än vad som krävdes i det tidiga stadiet – ”mer än 300 när det krävdes 30”.
En fundamental skillnad mellan gamla och nya projektledningen är att den gamla försökte utveckla egen batteriteknik. Också här bedömer Lars Carlström att Britishvolt tog sig vatten över huvudet.
– Det är helt klart, att utveckla en egen teknologi parallellt med gigafactory engineering är för mycket och för kostsamt för en startup.
Recharge licenserar istället sin teknik från amerikanska C4V.
Råmaterial till batterierna kommer Recharge att hämta i Australien.
Nästa viktiga punkt på dagordningen för Recharge är att hitta en biltillverkare som tecknar en stor order eller kanske till och med blir partner. Det finns en stor enighet bland analytiker om att detta är en avgörande faktor.
Recharge ägs av New York-baserade investmentbolaget Scale Facilitation.
I Europa projekteras dussintals battericellsfabriker just nu. Britishvolt är hittills bara det andra kända projektet att gå omkull. I Norge backade Panasonic ur ett projekt, men det skedde med mycket mindre buller och bång efter bara ett år, när marknaden inte bedömdes finnas.