Boliden byter ut två stycken diesellastbilar mot ellastbilar från Volvo. Den dag gruvans alla lastbilar är elektriska har koldioxidavtrycket krympt med en fjärdedel.
Som ett av de första gruvbolagen i världen ska svenska Boliden börja använda serietillverkade batteridrivna lastbilar för tunga transporter under jord.
Två eldrivna Volvo FH Electric ska användas i Kankbergsgruvan utanför Skellefteå. Det kommer inte bara att minska utsläppen utan också bullret.
Den första ska transportera bergbult och annan utrustning ner i gruvan och kommer tas i trafik under 2023. Den andra ska tas i bruk senare, baserat på erfarenheterna från den första, och transportera berg och malm under jord.
Även energiförbrukningen sänks eftersom de har högre verkningsgrad och dessutom kan utföra magiska trick som att ladda upp batterierna när de motorbromsar i nedförsbacke.
Avgaser från dieselfordon är den enskilt största källan till koldioxidutsläpp i Bolidens gruvor. Och företaget har åtagit sig att minska sina CO2-utsläpp med 40 procent till år 2030.
– Det här är ett spännande samarbete i en miljö som ställer väldigt tuffa krav, säger Jessica Lindholm, projektledare på Volvo Lastvagnar.
– I en gruva är det branta lutningar, tunga laster och fuktig luft som sliter på fordonen. Samarbetet med Boliden kommer ge oss värdefull kunskap om hur eldrivna lastbilar fungerar när de körs under jord, till exempel hur drivlina och batterier påverkas.
Volvo Lastvagnar har sex eldrivna lastbilsmodeller i serieproduktion och företaget betraktar sig som marknadsledare i Europa och USA. Lastbilarna gör allt från stadsdistribution och sophantering till regionala transporter och bygg- och anläggningstrafik.
Volvos mål är att hälften av dess nya lastbilar ska vara elektriska år 2030.