JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Jag får betalt för att ladda bilen

En telefonsäljare Mikael ringde mig i tisdags. Elbolaget Greenley vill sponsra min elbilsladdning. 

Jag kan få betalt för att ladda, berättade Mikael. Greenley ger mig 25 öre per kWh när jag laddar i min laddbox hemma. Om jag har Greenley som elleverantör får jag det dubbla.

Priset jag betalar är att Greenley när som helst utan förvarning kan pausa laddningen, kanske tio sekunder, kanske tio minuter.

Typiskt kommer det kanske att handla om en insats på några minuter någon gång per månad.

En del läsare har räknat ut vad detta handlar om. Greenley bygger ett så kallat virtuellt kraftverk av laddboxar för att kunna erbjuda dem som resurs till Svenska kraftnät, som ansvarar för att det allmänna elnätet levererar. 

Eftersom det handlar om reglering som mäts i sekunder handlar det om så kallad frekvensstyrning. Och eftersom det som händer är att laddboxen pausas är det tjänsten  FCR-D (frekvenshållningsreserv störning, nedreglering) som Greenley ska sälja till Svenska kraftnät.

Kontraktet mellan Greenley och Svenska kraftnät  är närmare bestämt en försäkring.  Det är därför upplägget är att jag alltid får betalt när jag laddar, även om min laddning aldrig faktiskt pausas. Jag får betalt för att stå i beredskap att pausa.

Elnätet måste hela tiden producera lika mycket elektricitet som används. Min laddbox ska göra finjusteringar. När det används en gnutta för mycket el (och nätets växelspänning svarar genom att gå ner i frekvens) så stänger Greenley av min laddare. 

Säg att Greenley har kontroll över tusen aktiva hemmaladdboxar – det är en handfull megawatt som kan kopplas bort på några sekunder. 

Det är just nu mycket värdefullt för elnätet att det finns kapacitet som kan kopplas in och ur på detta sätt. Så Svenska kraftnät betalar frikostigt. Under fjolåret gick det att tjäna stora pengar på  detta.

Jag får en bit av den kakan utan att behöva lyfta ett finger. Jo, ett (1) finger för att aktivera i funktionen i en app. 

Greenley är inte först på banan med att bygga virtuella kraftnät av vanliga hushåll. Laddboxar, hembatterier och solceller kopplas in och ur för att stabilisera nätet. Två aktuella konkurrenter är Varberg Energi och Checkwatt.  

Det är inte bara teknikutvecklingen som gör kontraktet möjligt utan även att det stiftas nya lagar som tillåter att laddboxar används som resurs på detta sätt. 

Jag tackade ja till erbjudandet utan att tveka, trots att betalningen inte erhålls i reda kontanter utan i krediter på allmänna laddare. På grund av elnätsavgifter och skatter räcker inte 25 eller ens 50 öre per kWh för att jag ska gå plus på att ladda, ens när elpriset är noll. Men jag bidrar till landets till landets strömförsörjning och får betalt. Och upplägget är ju dessutom hur coolt som helst.

Uppoffringen är inte märkbar.  Ladda hemma är något man gör på natten. Tio minuter hit eller dit spelar ingen roll 

Lagar ändras just nu

Greenley berättade i ett pressmeddelande i början av förra året att tjänsten var på väg. Den heter ”Greenley Charge” och det som inleds nu i juni är ett test.

Tjänsten är alltså inte skarp ännu. Jag är ett av 300 hushåll som Greenley tänker signa upp initialt. 

Greenley ska testa tekniken, pejla intresset och undersöka vilka upplägg som hushållen är intresserade av.

Just nu erbjuds 25 eller 50 öre per kWh. Men Greenley budar in sitt pris till Svenska kraftnät, och en annan möjlighet vore exempelvis att hushållet fick följa budet.

Greenley har skickat in en ansökan till Svenska kraftnät för att bli kvalificerad. Om tekniken fungerar kommer därefter Greenleys elkunder att kunna börja använda tjänsten kanske i sommar.

Lagen tillåter att elbolag som Greenley använder sina kunders laddboxar på detta sätt.

Vi som inte är kunder hos Greenely måste vänta på ny lagstiftning. EU har godkänt den. Sverige måste klubba igenom den. Ett förslag är ute på remiss.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)