Biltillverkaren Stellantis ökar sin beställning av LHM (litiumhydroxidmonohydrat) av batterikvalitet från den geotermiska gruvan Hell's Kitchen och investerar samtidigt 100 miljoner dollar i gruvbolaget.
Stellantis öka sin beställning till 65 000 ton/år, från 20 000.
Gruvbolaget heter CTR (Controlled Thermal Resources). Idag är CTR ett energibolag som genererar geotermiskt energi ur djupa hål. Men saltlösningen har en god koncentration av litium och CTR tänker utvinna den.
Även General Motors har investerat i CTR. Totalt planeras nu en årsproduktion på 300 000 metriska ton litiumkarbonatekvivalenter. Enligt CTR är detta hälften av den nuvarande globala produktionen av litium. Platsen ska kunna försörja hela den amerikanska bilindustrin med litium till elbilar. Amerikanska CNN har utnämnt Imperial Valley, där fältet ligger, nära gränsen till Mexiko, till ”Lithium Valley”.
Överallt där det finns geotermisk energi ställs idag frågan om litiumet i varmvattnet kan tas tillvara. Direkt litiumextrahering (DLE) är i sig en väletablerad metod, men det finns ännu bara pilotförsök på användning av den tillsammans med utvinning av geotermisk energi. Geotermisk energi är klimatvänlig och det borde även litiumutvinningen kunna bli.
Hell's kitchen är den plats där svensken Lars Carlström planerar battericellsfabrik i bolaget Statevolt. Han försöker dessutom locka ett raffinaderi till platsen.
I och med att gruvan är amerikansk ger den Stellantis och GM rätt till statligt stöd i Joe Bidens industrialiseringsprogram IRA (Inflation Reduction Act).
Stellantis vill säkerställa egen tillgång till cirka 400 GWh litiumjonbatterier till år 2030 och planerar egna battericellsfabriker i Nordamerika och Europa.
CTR hoppas att verksamheten i Hell's Kitchen ska kunna skapa 480 byggjobb och senare totalt 940 jobb när resursen är fullt utvecklad. Orten är mycket fattig och miljön giftig.