JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Strafftullar: Därför är kinesiska elbilar billiga

Det här kommer EU att upptäcka när det utreder eventuella strafftullar på kinesiska elbilar. Nyhetsbrevet Om EV har snabbt gjort en egen liten utredning.

EU ska utreda om importerade kinesiska bilar ska beläggas med strafftullar.  Det meddelade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen onsdags. Hon tror att de billiga kinesiska bilarna är resultatet av orimliga kinesiska subventioner.

EU kommer att utreda om bilarna borde få höjd tull för att skydda den europeiska industrin mot otillbörlig konkurrens.

– Den global marknaden översvämmas av kinesiska elbilar med konstgjort låga priser. Det förstör europeiska marknader, sade hon.

En antisubventionsutredning, enligt nyhetsbrevet om EV, svarar på om exporten är subventionerad, om det i så fall skadar EU:s industri och om strafftullar skulle hjälpa. Utredningen pratar med och granskar exportörer och myndigheter, egna producenter och importörer, och användare.

En utjämningstull kan sättas provisoriskt och därefter slutgiltigt efter 13 månader. Kommissionen fattar beslutet, men medlemsstater i kvalificerad majoritet kan blockera det.

Nyhetsbrevet Om EV har snabbt sökt efter egna svar på varför kinesiska bilar är så billiga, för det är de. Snittpriserna för elbilar i Kina sjönk till mindre än hälften på bara sju år fram till 2022, samtidigt som priserna ökade med 17 procent inom EU.

Nyhetsbrevet konstaterar att den kinesiska elfordonsmarknaden byggts upp av subventioner under 15 år – subventioner, skattelättnader, upphandlingskontrakt och andra politiska incitament skapade en rad inhemska elbilsmärken. Mellan 2009 och 2022 spenderade Kina 30 miljarder dollar på subventioner till buss, bil och taxi.

Officiellt ska programmen ha upphört i fjol och ersatts av koldioxidkvoter – stöd till tillverkare som betalas genom avgifter på försäljning av förbränningsbilar.

Fordonstillverkare som BYD har gynnats av samarbeten med lokala myndigheter, exempelvis genom att få kontrakt på elbussar. Tillverkare som Tesla har fått lokalt stöd för att bygga fabriker.

Kinas tidiga satsning på batteriekosystemet har spelat stor roll – genom att fokusera på att reducera batterikostnaden har bilarna blivit billigare. Kina dominerar idag batteriekosystemet – från råvaror till färdiga batterier.

Andra faktorer är att produktionen skett inom landet, att konkurrensen varit god och att produktionskostnaderna varit låga. Till det sistnämnda bidrar även tvångsarbete. Tvångsarbetskraft i Xinjiang finns hos praktiskt taget alla dominerande aktörer i den kinesiska fordonsindustrin.

Nyhetsbrevet Om EV kan berätta mer och ger explicita källor till påståendena ovan.

Om EV är ett nyhetsbrev om eldrivna vägfordon finansierat av Energimyndigheten

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)