Kina begränsar sin export av grafit, en marknad som Kina dominerar och som är central för tillverkning av anoder till de litiumjonbatterier som används i elbilar.
Kina kommer från den 1 december att kräva tillstånd för export av naturlig flinggrafit, liksom för artificiella grafitmaterial och relaterade produkter med hög renhet, hög styrka och hög densitet, inklusive sfärisk grafit som används i litiumjonbatterier.
Grafit används idag främst inom stålindustrin. Men ett batteripaket för en elbil använde år 2020 i snitt 66 kg grafit och elektrifieringen av fordonsflottan fortsätter att öka, liksom användningen av batterier som energilager.
Den kinesiska restriktionen införs samtidigt som USA infört handelshinder mot det kinesiska ekosystemet för elbilar och EU funderar över att göra detsamma.
Ingen av länderna kallar sina åtgärder för ”handelskrig”. USA:s batteriinvesteringar etiketteras som en industrisatsning och EU säger sig vilja svara på kinesisk sponsring av dess bilindustri.
Kina anger rikets säkerhet som skäl till sin ökade kontroll av grafikexporten. Det är samma skäl som USA anger för att begränsa Kinas åtkomst till AI-halvledare.
Men syftet med Kinas restriktioner är enligt en ledarartikel i tidningen Global Times ”inte” att slå tillbaka mot dem som infört sanktioner eller deltagit i USA-ledda sanktioner mot Kina. Bara att ”använda sina begränsade mineraltillgångar på ett mer effektivt sätt för att skydda sina nationella intressen”.
Kina lovar att det kommer att bevilja tillstånd av grafit för att ”tillgodose behoven på den internationella marknaden”. De nya restriktionerna ska heller inte inrikta sig mot något specifikt land eller region.
Europa och Nordamerika har släpat benen efter sig inom elektrifieringen av vägtransport, vilket lett till att Kina idag dominerar inte bara grafitproduktionen utan hela batterivärdekedjan, och kommer att dominera i många år till.
En värdekedja för batterier håller till sist på att byggas upp i både USA och EU med hjälp stora industrisatsningar. Kinas nya restriktioner väntas sätta eld i baken på EU och USA att ytterligare driva fram den utvecklingen.
I Sverige fick i somras australiska Talga tillstånd att förädla grafit till batterianoder i Luleå. Talga skulle gärna även bryta sin egen grafit i Sverige, men att utverka tillstånd för gruvdrift tar många år i Sverige.
Ett Shanghaibolag, Putailai, etablerar sig samtidigt i Timrå med målet att bli Europas största fabrik för anoder av syntetisk grafit.