JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Laddarna i Åbo som laddar ur din bil

Svenska Ferroamp experimenterar med dubbelriktad laddning i finska Åbo. En offentlig parkeringsplats är härmed utrustad med tre exemplar av Ferroamps V2G-laddare.

Det framgår inte av pressmeddelandet från Ferroamp exakt vad som händer om du parkerar där idag. Men tanken på sikt är att din bil ska kopplas in i en virtuell kraftstation och laddas upp eller ur på efterfrågan med en garanti om en viss laddnivå när du lämnar platsen.

I själva verket riskerar du ingen ur­laddning alls just nu. Ur­laddnings­funktionen kommer i ett första skede endast att användas för tester.

Batteri­lager är en växande resurs för att stabilisera elnätet i Sverige och flera aktörer bygger och ansluter stationära batteri­stationer.

El­bilarna hägrar som en gigantisk potentiell resurs. Ibland är de ute och snurrar på vägarna, men oftast är de stationära, parkerade, och kan utnyttjas som batteri­lager.

Ferroamps första publika V2G-laddare invigdes i tisdags på en parkeringsplats i ett studentområde i Åbo. Installationen är en del av ett EU-projekt för energi­effektiviserings­lösningar.

– När vi i stor skala kan använda el­bils­batterier i fastigheter och för stöd­tjänster kommer det att ge helt nya förutsättningar i elnätet, kommenterar Ferroamps teknikchef och grundare Björn Jernström, i ett pressmeddelande.

Ferroamps system­lösning hanterar omvandling och nät­koder för att underlätta installation och användning både för fastighetsägare och bil­tillverkare.

– Ingen extra ombord­laddare krävs.

Ferroamps dubbelriktade laddare presenterades i februari. Fält­tester har tidigare gjorts i slutna miljöer på bilar från Tesla, Polestar och Volkswagen.

Innan V2G kommer att kunna börja rullas ut skarpt krävs för det första biltillverkarna tillåter det och för det andra att bilarna stöder ett standardprotokoll (ISO 15118-20:2022) som de idag inte stöder.

Ferroamp laddar ur batterier i sina experiment, men det syns exempelvis inte på instrumentpanelen att detta sker.

– Vi har testat på flera modeller av olika märken med gott resultat, hälsar Ferroamps presskontakt Peter Söderberg.

Laddarna på student­området är en del av ett EU-finansierat innovations­projekt, Respons, som utvecklar energi­positiva stadsdelar.

– Vi kommer nu att koppla dem till det lokala lik­strömsnätet och samla in data från egna tester, säger Samuli Ranta forsknings­ledare på Centret för ny energi på Turku University of Applied Sciences som är med och driver Respons.

I system­lösningen ingår ett Powershare från Ferroamp där el­systemen i fem hus­kroppar knyts ihop med ett lik­strömsnät för att bättre kunna utnyttja energin från sol­celler och batterier lokalt.


BILD: Björn Jernström och Samuli Ranta

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)