Svenska Ferroamp experimenterar med dubbelriktad laddning i finska Åbo. En offentlig parkeringsplats är härmed utrustad med tre exemplar av Ferroamps V2G-laddare.
Det framgår inte av pressmeddelandet från Ferroamp exakt vad som händer om du parkerar där idag. Men tanken på sikt är att din bil ska kopplas in i en virtuell kraftstation och laddas upp eller ur på efterfrågan med en garanti om en viss laddnivå när du lämnar platsen.
I själva verket riskerar du ingen urladdning alls just nu. Urladdningsfunktionen kommer i ett första skede endast att användas för tester.
Batterilager är en växande resurs för att stabilisera elnätet i Sverige och flera aktörer bygger och ansluter stationära batteristationer.
Elbilarna hägrar som en gigantisk potentiell resurs. Ibland är de ute och snurrar på vägarna, men oftast är de stationära, parkerade, och kan utnyttjas som batterilager.
Ferroamps första publika V2G-laddare invigdes i tisdags på en parkeringsplats i ett studentområde i Åbo. Installationen är en del av ett EU-projekt för energieffektiviseringslösningar.
– När vi i stor skala kan använda elbilsbatterier i fastigheter och för stödtjänster kommer det att ge helt nya förutsättningar i elnätet, kommenterar Ferroamps teknikchef och grundare Björn Jernström, i ett pressmeddelande.
Ferroamps systemlösning hanterar omvandling och nätkoder för att underlätta installation och användning både för fastighetsägare och biltillverkare.
– Ingen extra ombordladdare krävs.
Ferroamps dubbelriktade laddare presenterades i februari. Fälttester har tidigare gjorts i slutna miljöer på bilar från Tesla, Polestar och Volkswagen.
Innan V2G kommer att kunna börja rullas ut skarpt krävs för det första biltillverkarna tillåter det och för det andra att bilarna stöder ett standardprotokoll (ISO 15118-20:2022) som de idag inte stöder.
Ferroamp laddar ur batterier i sina experiment, men det syns exempelvis inte på instrumentpanelen att detta sker.
– Vi har testat på flera modeller av olika märken med gott resultat, hälsar Ferroamps presskontakt Peter Söderberg.
Laddarna på studentområdet är en del av ett EU-finansierat innovationsprojekt, Respons, som utvecklar energipositiva stadsdelar.
– Vi kommer nu att koppla dem till det lokala likströmsnätet och samla in data från egna tester, säger Samuli Ranta forskningsledare på Centret för ny energi på Turku University of Applied Sciences som är med och driver Respons.
I systemlösningen ingår ett Powershare från Ferroamp där elsystemen i fem huskroppar knyts ihop med ett likströmsnät för att bättre kunna utnyttja energin från solceller och batterier lokalt.
BILD: Björn Jernström och Samuli Ranta