Elvägar i Sverige lönar sig inte – det är Trafikverkets slutsats, även med frikostiga antaganden om att hälften av fordonen använder dem.
Rekommendationen finns i en rapport som Trafikverket producerat på uppdreag av regeringen. Trafikverket rekommenderar att Sverige avvaktar en eventuell samordnad utbyggnad i flera länder i Europa.
Trafikverket avbryter även upphandlingen av en elvägspilot mellan Örebro och Hallsberg. Istället ska Trafikverket undersöka andra lösningar, exempelvis att kombinera statisk och dynamisk laddning i kollektivtrafiken.
Trafikverket räknade på en typsträcka 60 km väg med 6 000 tunga fordon per årsmedeldygn med 55 procent fjärrtransporter. Halva sträckan förses med elväg och 20 procent av den tunga trafiken antas vara elvägsfordon som nyttjar infrastrukturen. Kalkylperioden är 40 år med start 2040.
Varje investerad skattekrona beräknades ge en samhällsekonomisk förlust på 67 öre.
Dessutom gjorde Trafikverket känslighetsanalyser, det vill säga undersökte vilka alternativa antaganden som skulle kunna göra elvägarna lönsamma – batteristorlek, batteripris, nyttjandegrad samt kostnader för investeringar och drift.
Den enda simulering som gav en viss samhällsekonomisk vinst var när nyttjandegraden ökades från grundantagandets 20 till 50 procent.
En elväg matar fordonen som åker på den. Studier pågår bland annat i Frankrike, Italien, Israel, Tyskland, USA, Kina, Japan och Sverige.
Det finns omfattande samarbeten mellan tillverkare av elvägsteknologier och fordonstillverkare på kommersiell grund. Där handlar det dock i första hand om att utveckla system för lokala fordonsflottor i avgränsade områden med regelbunden trafik som kan utnyttja en lokal elväg. Det kan exempelvis vara fordon i hamnar och terminaler samt kollektivtrafik.