JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Wifido: Centralpunkten i ditt smarta hem

Nätverkskameror ­brukar vara fula och dessutom krångliga att koppla ihop med andra system som styr be­lysningen, hanterar låset på ytterdörren ­eller reglerar värmen.

Wifido utmanar ­invanda koncept med sin ­skandinaviska design samtidigt som det ­aspirerar på att bli en lättanvänd central­punkt i ditt smarta hem.

De flesta brukar utgå från tekniken när de utvecklar en pryl för det uppkopplade hemmet. Richard Lindquist och Thomas Steenhouwer‚ som grundat Wifido tillsammans, gjorde tvärtom.

– Vi har satsat väldigt mycket tid på att tänka igenom vad som är viktigt för att bli konkurrenskraftig och har skapat ett heltäckande koncept, säger Richard Lindquist.

Han har en bakgrund inom marknadsföring från både större företag och i egen regi. Partnern Thomas Steenhouwer har arbetat med försäljning, bland annat som chef för Bosch svenska verksamhet inom elverktyg.

Tilläggas kan att de känner varandra sedan studietiden på ekonomlinjen.

– Alla produkter till smarta hem ser ungefär likadana ut. Det sista företagen gjort är att slå ihop ett plastskal. Vi började i andra änden och tog fram en produkt för dem som inte kommit in i det smarta hemmet ännu. Allt måste fungera direkt och dessutom se snyggt ut, säger Richard Lindquist.

Tankarna föddes 2015 men det tog några år innan de mejslat fram konceptet och kunde satsa helhjärtat på bolaget. Hittills har de plöjt ned över 25 miljoner kronor, dels i egna resurser men också i pengar från affärsänglar och lån från Almi. Utvecklingsarbetet har gjorts i olika delar av världen. Som kuriosa kan nämnas att teknikchefen sitter i Tyskland och till vardags arbetar på universitetet i Regensburg.

Precis som de flesta konkurrenter har Wifido en kamera, en rörelsesensor, en mikrofon och en högtalare. Plus uppkoppling till omvärlden. Men där slutar likheterna.

Designen, det vill säga utseendet, är gjord av Tools Design som också står bakom många designade husgeråd och möbler under varumärket Eva Solo. Wifido är tänkt att stå framme – som en vas eller ett designföremål. Kameran är tydligt markerad med en stor lins, det är ingen tvekan om vad det är. Samtidigt kan du vara säker på att den är avstängd om du slagit av den, eftersom kameran sitter på ett separat kretskort. Mer om det senare.

Det som också skiljer Wifido från andra produkter för smarta hem är att den redan från början är tänkt att styra andra system och därför klarar fyra trådlösa standarder: wifi, Zigbee, 433 MHz och NFC.

– Vi har lagt ned mycket tid på att få allt att fungera tillsammans, det är inget man kopierar särskilt lätt, säger Thomas Steenhouwer.

Intressant att notera är att företaget valt Zigbee och inte Z-Wave.

– För tre år sedan kändes Z-Wave större i Norden men när Ikea hoppade på Zigbee bytte vi också i den senaste versionen av moderkortet.

Redan från start fungerar Wifido ihop med de smarta strömuttagen från Telldus och Nexa, vilket gör att man exempelvis kan styra lampor och fristående element via den tillhörande appen. Det senare tilltalar särskilt ägare av fritidshus varav det finns nio miljoner i Skandinavien.

Ytterligare en sak som är unik med Wifido är att det går att plugga i upp till fyra moduler vilket öppnar för integration med andra leverantörer och andra standarder. Modulerna placeras bakom den avtagbara och tygklädda fronten som finns i ett antal färger. Utrymmet för modulerna är ungefär som en tändsticksask och de ansluts via ett USB-gränssnitt till moderkortet.

– Det skulle kunna bli som Appstore för moduler, säger Thomas Steenhouwer.

En modul som kommer att ­finnas redan vid lanseringen ger 4G-uppkoppling vilket gör att Wifido kan övervaka och styra funktioner i sommarstugan, husbilen eller båten som i de flesta fall saknar fast uppkoppling.

– Vi har en plan framåt med nya saker som kan kopplas upp, det kan vara värmepumpar, belysning som Hue eller produkter från Ikea. Vi kan byta API:er och leva i ett ekosystem, säger Richard Lindquist och fortsätter:

– På sikt kan tjänster bli den största verksamheten, där vi samarbetar med olika aktörer och tar en avgift för det.

Blir det en vattenläcka är det bättre att en rörfirma rycker ut än att det kommer en väktare. På motsvarande sätt kan ett larm om att en äldre person ramlat, gå till ett vårdbolag och brandlarmet till just brandkåren.

För att Wifido ska fungera behövs ett eluttag även om enheten strömförsörjs med 5V via en USB-C-kontakt. Det inbyggda batteriet räcker bara någon timme och är mest tänkt för att enheten ska hinna skicka ett meddelande om strömmen går. Den kan också skicka foton om den är inställd för att göra det.

Som komplement till Wifido finns Tick som ser ut som en lite större nyckelbricka med en snodd att hänga upp den i.

– Det är en enkel pryl med många användningsområden. Det klassiska är att hänga den på ett fönster eller dörr så att man får ett larm om de öppnas men man kan också hänga den på sin dyrgrip eller på brevlådan så vet man när posten kommer.

Tick har sensorer för rörelse och temperatur och kommuni­cerar med Wifido över 433 MHz-bandet vilket ger en förhållandevis god räckvidd. Vid normal användning räcker den utbytbara 2032-knappcellen i minst ett år.

– Man kan också lägga den i barnets ryggsäck och få information om när den tappar kontakten med basenheten. Alternativt kan man programmera den att larma om den inte rör sig.

Ligger den på en pillerburk kan man få en påminnelse om man glömt att ta medicinen.

– Det är bara fantasin som ­sätter gränsen.

Och så var det kameran. Den sitter på en egen modul med separat strömförsörjning. För att användaren ska vara säker på att den verkligen är avstängd har modulen en liten grön lysdiod som indikerar när kortet INTE är strömsatt och kameran därmed är inaktiv.

– Lyser den kan du vara säker på att kameran är av, säger ­Thomas Steenhouwer.

Integritetstänkandet återfinns i lagringen av bilder, som hamnar på ett SD-kort i enheten. Det går att rent fysiskt plocka ut kortet för att titta på dem men också få bilder skickade via exempelvis mobilnätet om enheten finns i sommarstugan.

– Vi vill ha så lite som möjligt i molnet om inte användarna själva vill det. Befintliga molntjänster finns utanför Sverige vilket innebär att olika underrättelsetjänster får tillgång till privata data. Vi använder bara svenska servrar för våra molntjänster.

En konsekvens är att Wifido inte kan styras via en smart högtalare som Alexa eftersom informationen automatiskt lämnat landet.

– Blir det stor efterfrågan på röststyrning kan vi ta fram en modul men då är det kunderna som gör valet.

Även om Wifido vill bli en centralpunkt i det smarta hemmet kommer lanseringen inte att ske via någon av de stora hemelektronikkedjorna eller i egen regi. Istället siktar grundarna på högprofilerade heminredningsaffärer som Illums Bolighus.

– Vi vill sälja mer på design än teknik. Och inte på volymer. Det handlar mer om att bygga varumärket, säger Thomas Steen­houwer.

Nästa steg i affärsplanen är inte heller tänkt att bli någon volymdräpare – det skulle kunna bli mobiloperatörernas butiker, som ofta finns på de bästa lägena.

– Sen, när resurserna växer, vill vi ut på volymföretagen, som Elgiganten.

Ytterligare försäljningskana­ler kan bli försäkringsbolag, stadsnätsbolag, kabeloperatörer eller andra företag som erbjuder Wifido som en del av abonnemanget eller tjänsten.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Men först behövs pengar. Målet är att inom kort ta in sju miljoner kronor. Ungefär halva det beloppet räcker för att få igång produktionen. Resten handlar om att ha råd att köpa in hundratalet komponenter så att det räcker för mer än bara den första omgången, eftersom ledtiderna för vissa komponenter är långa. Innan dess måste produkten också certifieras och det behövs testriggar.

– Vi har både hårdvara och mjukvara på en bra nivå för att lansera. Så fort vi får in pengar trycker vi på knappen, säger Thomas Steenhouwer.

Förhoppningen är att lanse­ringen ska ske efter ­sommaren, med reservation för vad corona­viruset kan ställa till med i leverantörskedjan.

– Vi har färdig sourcing från Kina med olika partners men också med ett svenskt företag, Orbit One.

Priset till konsument är tänkt att ligga runt 4500 kronor.

Tilläggas kan att Arrow har certifierat produkten eftersom företaget kom med i distributörens start up-program. Däremot passade det inte att ta in några pengar den vägen och köra en gräsrotskampanj på Indiegogo. Det skulle ha krävt en global lansering och därmed större komplexitet vad gäller antalet frekvensband som radion måste kunna hantera. Dessutom skulle det behövas anpassningar till fler språk, och frågor kring integritet skulle ha blivit en komplicerande faktor.

 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)