Ritningarna kommer från Sverige. Men fordonen ska tillverkas i lokal regi över hela jorden. Det är planen för Clean Motion i Göteborg och dess batteridrivna trehjuling Zbee.
Inte bara tillverkning utan även försäljning, eftermarknad, service och så vidare – allt ska göras av lokala entreprenörer.
Christoffer Sveder |
– Det gynnar alla. Det är bättre för miljön och gynnar även deras ekonomi, säger Christoffer Sveder, marknadschef på Clean Motion.
Företaget ska leva på licensavgifter. Upplägget är unikt i fordonsbranschen. Det liknar mer McDonalds med dess centralt styrda koncept och lokala restauranger med lokala råvaror.
Idag kostar den lilla trehjulingen Zbee kring 100 000 kronor. Men det är huvudsakligen för att den fortfarande tillverkas i Sverige.
Cargo-modellen fraktar en kubikmeter, eller 170 kg. |
Den blir dramatiskt billigare med fabriker utanför Sverige. Vilket ännu alltså inte finns. Clean Motion är fortfarande att betrakta som ett startupföretag.
Poängen med motordrivna trehjulingar är framför allt att de tar lite plats i trafiken – tre Zbee ryms utan problem på en parkeringsplats. De skapades en gång i tiden just som ett verktyg mot trängsel.
Idag går elektrifieringen och effektiviserad transport hand i hand med kampen för klimatet och mot luftföroreningar.
Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen. Prenumerera kostnadsfritt! |
Bland dem som använder Zbee finns hotell, fastighetsservice, taxi, äldrevård, företagspooler och kortpendlare. Ett sjuttiotal exemplar rullar i Indien. Ett sextiotal finns i en taxiverksamhet i Stockholm.
Den marknad som Clean Motion bearbetar ivrigast är Asiens täta megastäder. Där är motordrivna trehjulingar etablerade. De dök upp under efterkrigstiden.
– Men det har egentligen inte hänt någon teknisk utveckling sedan dess.
Clean Motion finns bland en handfull bolag – de andra huvudsakligen indiska – som vill modernisera trehjulingen. Företaget hävdar sig vara den ledande i gruppen, både tekniskt och i att komma till skott med produkter.
Clean Motion har i konsekvens med sin affärsidé ytterligare en produkt: en bilfabrik. En ”mikrofabrik i en låda” som fysiskt skeppas till kunden.
– Vi brukar skoja att affärsmodellen är lite som att applicera Ikeas flatpacks på McDonalds restauranger.
Licenstagaren i landet beställer material och tillverkar sedan lokalt i sin mikrofabrik.
– För en förhållandevis liten investering kan du bygga upp en lokal fabrik på en lokal marknad med hyfsat lokal komponentförsörjning. Sedan anpassar du produkterna efter gällande marknadsprissättning. Och skapar jobb.
Importtarifferna blir betydligt gynnsammare.
Detta är idén. Men den är ännu ej realiserad. På sin första marknad Indien är det fortfarande Clean Motion som äger verksamheten.
Zbee fyller gapet mellan bil och cykel.
”Minimobilitet” är det begrepp som Clean Motion själv myntat som namn på sin marknad. Så kallad ”mikromobilitet” har Sverige stiftat bekantskap med via elektrifieringen och tjänstefieringen av sparkcyklar och cyklar.
– Det behövs alternativ som tar mindre plats, som inte har några utsläpp och framför allt inte tär på resurser.
Den primära användare som Clean Motion tänker sig är lokaltrafik. Exempelvis för transport den sista sträckan mellan dörr och hållplats.
– Ska världen lyckas med att ställa om mobiliteten måste kollektivtrafiken vara basen. Det funkar inte att alla har sina egna fordon.
I höstas började kassan sina för Clean Motion. I början av april ansökte företaget om rekonstruktion. Enligt ansökan blev Coronaepidemin droppen för likviditeten. Coronan tycks dessutom ha bromsat upp hanteringen av själva ansökan – inget beslut har tillkännagetts vid tryckningen av denna tidning.
Under de senaste fem åren har börskursen sakta men säkert sjunkit. I mars tog den ytterligare ett stort kliv nedåt till kring 6–7 eurocent – från 40–50 cent för fem år sedan.
Clean Motion sänder trots detta inte alls ut några signaler till Elektroniktidningen om att resan skulle närma sig sitt slut.
Läser man ansökan om rekonstruktion så nämns där en ”ny investerare”. Kanske döljer sig i denna i värsta fall en plan B som Clean Motion känner sig trygga i?
Licensförsäljning – grundidén – har inte kommit igång ännu. Det finns sedan länge ett testsamarbete med Indiens svar på Uber, Ola Cabs. Men det har inte skalats upp till någon kommersiell volym.
Intresset finns och det är stort, lovar Christoffer Sveder. Elektroniktidningen hör i telefonen hur han knackar på miniräknaren.
– Vi ska se här, jag gör en liten överslagsräkning – jag har blivit kontaktad från över 60 länder!
33 av dem är utanför EU.
– Problematiken ligger i mångt och mycket i att våra produkter tillverkas i Sverige just nu. Och vi har begränsade möjligheter med att kunna hjälpa så många som faktiskt efterfrågar våra fordon.
Genombrottet för elfordon i sig låter fortfarande vänta på sig trots att ”ride hailing” och små elektriska fordon får miljardinvesteringar i Indien.
Nu kom dessutom coronaviruset och bromsade in affärerna för alla. Mitt i den tragedin kan Christoffer Sveder inte låta bli att konstatera att den kanske kan komma att bjuda på en liten öppning för franchisingmodellen. Pandemin påminner ekonomier jorden runt om att det finns problem med globalisering, och möjligheter i lokal ekonomi.
– Man ska väl inte dra för många paralleller till pandemin, men den globalisering som vi sett hittills kommer vi inte att ha efter pandemin. Länders beredskapsnivåer kommer att öka.
– Klara-sig-själv kommer att öka mycket på alla fronter och då tror vi att den här produkten kommer att vara ännu mer attraktiv, med inhemsk produktion.
Bil med båtkarossZbee är en elektrisk trehjuling av egen konstruktion, inne på sin tredje generation.
Den väger 280 kg och har ett batteri med räckvidd på 85 km och en topphastighet på 25 eller 45 km/h.
När Clean Motion letar efter lämpliga licenstagare för tillverkningen av Zbee är det en erfarenhet som är starkt meriterande: båtbygge. Jo, den tekniska innovation som Clean Motion kanske överraskande mest framhäver är att Zbee har en ”båtkaross” – tillverkad av självbärande glasfiberkomposit. Den är utvecklad och optimerad med Swerea Sicomp och KTH som partners. Lätt men robust. – Och framför allt är den ekonomisk vid låga volymer. Om man ska stampa plåt behöver man extrema volymer för att verktygsinvesteringar ska löna sig, berättar Christoffer Sveder. Med glasfiberkaross kan maskininvesteringen hämtas in redan vid volymer på 500 till 1000 exemplar. Vad gäller fordonsparken hålls utbudet enkelt med två modeller: en för transport av varor – en kubikmeter – och en för transport av två passagerare, eller tre om man räknar med förarplatsen. Trejhulingen är konstruerad med enkelhet som ledord. Den har totalt 270 komponenter. – För att få ett elfordon att rulla är det inte bara att köpa en styrbox, koppla in en elmotor och rulla iväg. Utan det är mycket tweaking och programmering för att få allt att fungera. En systemintegration, där allt måste fungera ihop, från effektuttag och moment till energiförbrukning och fordonsdynamik. – Vi försöker hålla oss till så standardiserade komponenter som möjligt. Du blir sårbar om du har specialiserade prylar. Framför allt ökar verktygsinvesteringarna. Komponenterna kan levereras från Sverige men om det finns en möjlighet att använda lokala komponenter – av godkänd kvalitet – är det vad Clean Motion föredrar. Kommunikation över Can, uppkoppling över mobilnätet, blåtandskommunikation och ett API för information om fordonets position, laddning och eventuella felkoder. Så ser den digitala plattformen ut. Trehjulingar med batterier finns sedan länge, men av bly. Zbee använder litiumjon. Fulladdning tar fyra timmar, eller en, med extern laddare. Nästa generation av Zbee kan stödja batteribyte. En Zbee kan ha väldigt små batterier – cirka 10 kg – och bytet kan skötas för hand. Karossen kan få integrerade solceller. Det har testats i ett forskningsprojekt. Zbee kommer kanske att kunna sköta sin energiförsörjning helt på egen hand i soliga länder som Spanien. Ett spår för framtiden är självkörning. Fordonsunderleverantören Aptiv har demonstrerat sin självkörningsplattform integrerad i Zbee. En tillämpning för självkörningen skulle kunna vara varutransport. Kanske för utdelning av lokalpost. Kanske för lokal logistik inom ert fabriksområde. Inom fordonsdelning skulle Zbee kunna transportera sig själv till nästa kund, eller sköta relokalisering och returnering av fordonen. |