JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Strax innan jul stack Göteborgsföretaget Icomera ut hakan med ett världsrekord på ett X2000-tåg mellan Stockholm och Göteborg. Tillsammans med forskare på KTH testade företaget sin nya router med inbyggda 5G-modem som levererade gigabithastighet till passagerarna att dela på under färden.

Det är lika bra att direkt bena upp vad rekordet handlar om. I pressmeddelandet gick det att läsa att passagerarna kunde dela på 1,267 Gbit/s under sin färd med ett X2000-tåg mellan de två svenska storstäderna. Ett rekord fastslogs, men var det uppnåtts var inte klart.

Som de flesta vet har Sverige inte ett utbyggt 5G-nät ännu. Samtidigt finns det i skrivande stund enbart 5G-täckning i kommersiell drift på 3,5 GHz på några få platser i världen – ett är Tele2:s 5G-nät i Stockholm. Där testade Icomera sin utrustning, men också på sträckan ner till Göteborg.

Mats Karlsson

– Tele2 har en 80 MHz-kanal som går ut på 3,5 GHz-bandet i centrala Stockholm. När vi testade där var vi uppe i över 1,4 Gbit/s när vi utnyttjade LTE och 5G tillsammans, säger Mats Karlsson, teknikchef på Icomera.

På övriga sträckan mot Göteborg finns inte 5G idag. Det betyder inte att passagerarna märkte av en nämnvärt sämre internetuppkoppling under resten av färden.

– Genom att limma ihop kapacitet från de tre operatörerna Tele2, Tre och Telia kom vi upp i 1,2 Gbit/s med enbart 4G på flera ställen mellan städerna, säger Mats Karlsson.

På frågan om inte tågets hastighet också inverkar starkt på uppkopplingen svarar han:

– I ett 3G-nät är det ganska seg hand-over, men i LTE flyter det på bra och i 5G kommer det garanterat att flyta på ännu bättre. Det kommer i stort att fungera som en homogen täckning när du kör och då kan du dundra på i över 200 km/h utan problem.

    1. Antennmatris med upp till 16 antenner
    2. Routern x5
    3. Accesspunkt med tre radioenheter
    4. PoE-switch

Samtidigt är det oerhört viktigt med en bra antenninstallation som kan kompensera för exempelvis fädning, som är den största utmaningen i höga hastigheter. Fädning innebär att radiosignalerna stiger och försvinner snabbt på grund av reflektioner och utsläckningsfenomen.

– Om du till varje modem har fyra antenner som sitter med 1,5 meters mellanrum drabbas du inte av fädningsfeomenen i någon större utsträckning, konstaterar Mats Karlsson, och förtydligar:

– Dopplereffekten har däremot ingen inverkan vid dessa hastigheter.

Det lyckade tågtestet startade i oktober förra året. Det utfördes med KTH – som företaget samarbetat sedan 2008 – och SJ, som är kund sedan länge.

Icomeras router X5 har fyra inbyggda 5G-modem.

Kärnan i testet är Icomeras router X5 med fyra 5G-modem. Visserligen lanserades X5 för mer än ett år sedan, fast då med 4G-modem eftersom ingen 5G-hårdvara fanns tillgängligt.

– Fortfarande finns 5G-modemen inte i industriell skala, men jag tror att modemtillverkarna kommer igång med volymer i februari och då är vi redo att rampa upp produktionen.

Varje 5G-modem kan samtidigt köra 5G och LTE upp till kategori 20. Radiomottagaren hanterar alltså 700 MHz, 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2600 MHz och 3,5 GHz samtidigt.

En router som denna – med fyra modem – kan därmed hantera fyra operatörer samtidigt.

– Det betyder att ett modem tar mer eller mindre all tillgänglig kapacitet från en operatör i ett område, medan nästa modem gör samma för en annan operatör. Så vi kan suga upp all tillgänglig bandbredd, aggregera ihop den och leverera den via wifi på tåget. Systemet stjäl dock inte kapacitet från andra användare av samma basstation.

En typisk installation har en router per tåg, upp till 16 antenner på utsidan av tåget och ett Ethernetnät med en accesspunkt i varje vagn. I Tyskland, där tågen är längre, har det blivit allt vanligare att sätta två routrar på ett tåg, en i varje ände, som kopplas ihop i ett gemensamt nätverk ombord. Idag är standard 1 Gbit/s, men under detta år blir det 10 Gbit/s.

Den egenutvecklade accesspunkten, kallad SynAPse, har tre radioenheter; två på 5 GHz som båda levererar upp till 1,7 Gbit/s och en på 2,4 GHz som ger upp till 600 Mbit/s. Den stöder 802.11ac Wave 2 med 4x4 Mu-Mimo.

Samtidigt är en andra generation redan på gång. Den har fyra inbyggda radioenheter – en för 2,4 GHz som ger upp till 1,1 Gbit/s, två på 5 GHz och en på 6 GHz som stöder 802.11 ax. De tre sistnämnda kan leverera upp till 4,8 Gbit/s. Prototyper finns framme, och Icomera planerar att börja certifieringsarbetet till sommaren.

En intressant detalj är att företaget bygger stora delar av hårdvaran självt. X5:an tillverkas och monteras exempelvis i Borås, medan chassit gjuts i Småland.

Inuti X5:an sitter en Intel Xeon-processor. Den största routern som säljs för tillfället har 32 Gbyte RAM och 2 Tbyte lagringsutrymme.

– Vi har även en mjukvara för CCTV-system i routern. Om kunden önskar har vi även infotainment-lösningar med filmer lagrat på routern, likt det som finns på flygplan.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

I höstas köpte Icomera dessutom brittiska GoMedia, med 28 anställda i London och känt för att leverera infotainment- och informationssystem för passagerare till tåg-, buss- och flygindustrin. De två företagen har tidigare samarbetat.

– Vi bygger även egna basstationer som man kan sätta längs med spåret eller i tunnlar, och vi utvecklar all mjukvara som aggregerar protokollet. Likaså har vi en gateway som placeras i ett av våra många datacenter, som vi utvecklar mjukvaran till.

Till detta kommer ett egenutvecklat övervakningsverktyg som bygger på maskininlärning. Genom det har Icomera full kontroll på alla sina komponenter ombord på tågen, om något går fel går ett larm. Därefter görs en automatisk felsökning, och enheten som fallerat identifieras, och orsaken pekas ut.

– Fast innan det blir ett stort problem för kunden kan vi se trender och att något är på väg att hända, påpekar Mats Karlsson och adderar.

– Framåt jobbar vi med att ta ytterligare steg inom övervakning. Tanken är att vi ska stödja övervakning av tredjepartsfunktioner, till exempel om hjulen på tåget vibrerar, hur pantografen mår eller hur ventilationen fungerar.

Från UVA:er till tåg

Göteborgsbaserade Icomera utvecklar wifi-lösningar till tåg och bussar. Resan dit har inte varit spikrak, även om grundidén hållit hela vägen: att aggregera olika länkar för att skapa bättre täckning och effektivitet.

Icomera har sina rötter i forskning på Chalmers. Idén att aggregera olika länkar kom när diskussionen att gå från kretskopplad till paketbaserad teknik tog fart på 1990-talet.

– Min idé var att om du ska dela på resurserna för att få ett bättre resursutnyttjande, för det är otroligt stor skillnad i resursutnyttjandet när man gör paketförmedlat istället för kretskopplat, då kommer prestanda att variera och då blir det väldigt svårt att debitera per minut, säger Mats Karlsson, teknikchef på Icomera.

Från start var Mats Karlsson övertygad om att volymbaserad betalning skulle bli det vinnande framtidsalternativet.

– Jag gjorde ett arbete på Chalmers och designade ett kommunikationssystem för UAV:er som bestod av multipla mobillänkar. På så sätt kunde jag öka tillförlitligheten på kommunikationen, utan att öka kostnaden för den överförda datamängden.

Tillsammans med en kompis deltog han i den allra första upplagan av affärsplanstävlingen Venture Cup med UAV-spåret.

– Vi gjorde en affärsplan, men insåg snabbt att det inte var mycket att komma med ens med hela världsmarknaden inom UAV:er. Då tänkte vi om.

På den tiden – strax innan millennieskiftet – kom GPRS. Även Bluetooth och wlan var nytt. Likaså hade Windows CE nyligen lanserats, och handdatorer (PDA:er) ansågs coolt.

– Vi byggde ett system så att du kunde gå mellan GPRS och wlan utan att tappa kopplingen.

Det var Icomeras första projekt efter att bolaget grundats av Mats Karlsson och ytterligare tre personer år 1999. Idag är han ensam grundare kvar.

– Microsoft och Intel höjde oss till skyarna när vi knöt ihop mobiliteten. Då gjorde Fujitsu-Siemens den mest kraftfulla PDA:n, och vi skrev ett ramavtal om att vår teknik skulle inkluderas i deras nya PDA:er, säger Mats Karlsson, och adderar:

– Alla var övertygade om att något stort var på G, men Fujitsu-Siemens lyckades inte med sin handdatorsatsning. Istället dog allt ut.

Återigen var det dags att fundera på alternativa tillämpningar.

Då kom idén att koppla upp tåg. Tanken var att aggregera ihop alla mobiloperatörer, och annan teknik, och leverera den med wlan ombord på tåget.

– Jag drog gång ett eget projekt inom bolaget.

Idag är Icomera störst i världen i sin nisch – att koppla upp tåg och bussar, där tågen än så länge står för 85 till 90 procent av försäljningen. Till en början använde företaget satellitantenner på tågen, men år 2006 gick det över till enbart mobildata.

– Då hade priserna på mobildata gått ner och prestanda gått upp med i samband med HSPA-modemen, förklarar Mats Karlsson.

Idag är så gott som alla tåg i Storbritannien uppkopplade med det svenska företagets routrar. Likaså är företaget stort i Tyskland, där Deutsche Bahn är kund, och det finns i bland annat Italien och Frankrike.

–Vi växer i Nordamerika. Vi har Amtrak i USA och vi har kopplat upp en stor del av lokaltrafiken i Toronto. Än så länge är Europa vår största marknad, men om tillväxten i Nordamerika fortsätter som nu blir den störst inom två år.

Icomera har huvudkontor i Göteborg, ytterligare en lokal i staden med lager, logistik och tillverkning och ett litet kontor i Stockholm. Till det kommer ett antal kontor i Europa och Nordamerika. Företaget har över 300 anställda och omsätter runt en miljard kronor.

Sedan 2017 är Icomera ägt av franska Engie Solutions.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev

SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)