Syntar, digitalmixrar, trummaskiner och högtalare är några av de produkter som utvecklas av Teenage engineering i Stockholm för att sedan tillverkas i egenutvecklade monteringsstationer och säljas till en växande skara fans runt om i världen. På kundlistan finns också giganter som Ikea och den kinesiska sökmotorn Baidu.
Vi är ett ingenjörsdrivet produktdesignföretag och elektroniktillverkare – en av de få i landet idag som integrerar samtliga discipliner, säger David Eriksson, hårdvaruchef på Teenage engineering, när han får frågan om hur han vill beskriva sitt företag.
Utifrån är det inte så lätt att rakt av karaktärisera Teenage engineering. Det är definitivt en elektroniktillverkare. Syntar, digitalmixrar, trummaskiner och högtalare är stommen i sortimentet. Allt, eller nästan allt, är utvecklat på huvudkontoret i Stockholm med ett 60-tal anställda. Omsättningen ligger på omkring 200 miljoner och företaget har gått med vinst de senaste fem åren.
Tillverkningen sker hos underleverantörer, ofta i Malaysia, men även i europeiska länder som Tjeckien, Spanien och Sverige. Utvecklingsavdelningen, som sitter med fin utsikt mot Hammarbyhamnen, tar ett stort ansvar för produktionsutveckling och konstruerar även monteringslinjerna. Mer om det längre fram i artikeln.
Men Teenage engineering är inte enbart en tillverkare av instrument för musikkreatörer och entusiaster. Granskar man företagets produktkatalog och berättelse om sig självt så hamnar man i ett gränsland mellan medvetet formgiven elektronik, datorspel, mode och marknadsföring.
Ta till exempel den kuriösa kören av trägubbar i svarvat och putsat bokträ. Första versionen var en marknadsgimmick åt Sveriges mest internationellt kända vodkamärke. Kören har nyligen uppstått igen 15 år senare, med ett förnyat och mer samordnat yttre.
På företagets hemsida finns också en bred palett av tillbehör och accessoarer som väskor, fodral, kablage och annat för den trogna och växande skaran av fans. Företaget utvecklar och säljer till och med skrivbord, i laminat och strängpressad aluminium, samma modell som används på det egna kontoret.
Den som oftast syns utåt är vd:n, entreprenören och reklammannen Jesper Kouthoofd. David Eriksson bildar tillsammans med kollegerna David Möllerstedt och Jens Rudberg samt Kouthoofd grundarkvartetten som fortfarande är delägare av företaget.
De fyra har olika bakgrunder, det är datorspelsutveckling, ljud- och ljus, reklam och mode. För drygt 15 år sedan slog de sig samman för att grunda Teenage engineering. Företaget blev klar med sin första bärbara synt OP-1 år 2011. Något år efter lanseringen rapporterade Elektroniktidningen att det svenska uppstartföretaget lyckats göra en batteridriven och kompakt synt genom att utnyttja komponentlösningar från mobiltelefonindustrin.
OP-1 är såväl en synt som en sampler och en sequencer. Tangentbordet har 24 tangenter eller två oktaver. Dessutom finns inbyggd mikrofon och högtalare. Instrumentet som främst är gjort för att skapa musik fick stor uppmärksamhet och erövrade en rad designpriser. Elektroniken har förnyats i omgångar, men skalet är i stort sett oförändrat.
Sedan följde högtalaren OD-11. Den bygger på ritningar från Stig Carlssons Sonabhögtalare från sjuttiotalet som har ikonstatus bland ljudentusiaster. Teenage engineerings bidrag är den inbyggda elektroniken med wifi- och trådlös stereosynkronisering.
Utvecklingen har sedan fortsatt med bland annat en serie enkla syntar, trummaskiner och loopenheter, med det gemensamma namnet Pocket Operators. Ser man till utseendet liknar de närmast den gamla typen av miniräknare. Styckpriset ligger under tusen kronor.
Teenage Engineering säljer sina produkter över hela världen, genom den egna hemsidan och genom specialiserade nätbutiker. Men driver dessutom samarbeten med butiker och butikskedjor. Det är inte bara musikaffärer utan också klädkedjor, designaffärer och prylbutiker.
Kören, ursprungligen en marknadsföringsgimmick som en gång gjordes som ett uppdrag, har fått nytt utförande och blivit en del av produktkatalogen.
Internationellt sett är Teenage engineering ett litet företag. Men dess förmåga att knyta sig till tunga samarbetspartner är rätt uppseendeväckande. Åt Ikea har exempelvis företaget utvecklat en serie ljudstyrda led-paneler. Om de kopplas till en musikanläggning visar panelerna ett flöde av grafik, i takt med musiken. Företaget har också varit med om att utveckla smarta högtalare åt den kinesiska sökmotorjätten Baidu.
David Eriksson säger att i sortimentet finns ett tiotal olika audioprodukter och ett femtiotal accessoarer av olika slag. Produktionsvolymerna är mycket varierande. Den är allt från 5000 enheter per år till 100 000 enheter. Man väljer olika tillverkare för olika produkter.
– Serieproduktion av elektronik är något av det svåraste, kostsammaste och mest riskfyllda man kan ägna sig åt, understryker David Eriksson. Tänk bara på vad det kostar att göra ett verktyg till ett apparathölje. Det får helt enkelt inte bli fel konstaterar han. Att gå från idén att tillverka en synt till att den första serietillverkade OP-1 lämnade tillverkningslinjen tog fyra år.
Hur produkterna skyddas mot kopiering är en fråga för sig. Men med åren tycks Teenage engineering ha lättat något på skyddet.
– De flesta produkterna är mönsterskyddade. Tidigare har vi haft en målsättning att skaffa ett patent per produkt, men så är det inte längre. Vi har så pass komplexa lösningar så att konkurrenter med stort vinstintresse kanske inte tycker det är lönsamt att ta upp kampen med oss.
Företaget använder som sagt underleverantörer för all produktion. Men man ser till att involvera sig djupt i tillverkningen och har både elektronik- och mekanikkonstruktörer.
– Vi designar monteringslinjerna för de olika produkterna, säger David Eriksson och visar upp både mekaniska fixturer och specialtillverkade brickor för komponentsatser.
Delarna testas ordentligt innan de skeppas i väg till tillverkaren. På kontoret finns flera 3d-skrivare som ser ut att användas flitigt, bland annat i tillverkningen av produktionsutrustning.
– Det är viktigt att testa tidigt och mycket, och upptäcka felen redan här på utvecklingsavdelningen. Det kostar mycket mer om vi måste åka iväg och serva eller komplettera monteringslinjen hos underleverantören.
– Vi är till stor del självlärda och har gått långt genom att prova och utveckla själv och lära oss av våra misstag, det är en gör-det-själv-filosofi, säger David Eriksson.
Han säger också att han saknar ett gemensamt forum eller ett ”community” för tillverkning av elektronik där man kan hitta kolleger att diskutera designproblem med.
– Tänk om det fanns ett ”Open source” i världen för tillverkning, drömmer David Eriksson.
Hur gör ni med elektronikkonstruktionerna, återanvänder ni konstruktionslösningar eller använder ni någon gemensam plattform?
– Egentligen inte, vi använder oss av den hårdvaruplattform som lämpar sig bäst för varje ny produkt. Jag ser det som en fördel att inte vara väldigt beroende av en viss tillverkare. Det innebär en flexibilitet i tider när det är brist på halvledare. De senaste åren har vi ibland fått vända oss till brokers som förmedlat chip till oss för skyhöga priser. Värst var det 2021, men nu har det börjat släppa.
David Eriksson säger att det är två aspekter som är viktiga när Teenage engineering väljer kretsar och kretsfamiljer:
– Vi vill allra helst använda öppna konstruktionsverktyg som finns som Open source. Då behöver de kretstillverkare som vi väljer stödja den saken.
– Det är viktigt att vi gillar dem och de gillar oss. Då kan vi få tidig information om vad som är på gång med och vi kan testa lösningarna och ge återkoppling till dem. Personliga relationer med utvecklare som sitter centralt betyder mycket.
Hur arbetar ni med programvara?
– Vi programmerar både Linux- och realtidsoperativsystem. Det mesta sker nog i programspråk som C/C++ och Rust.
Hur klarar ni att hitta konstruktörer med rätt bakgrund?
– Vi letar alltid efter bra folk. När det gäller elektronikingenjörer så brukar det finnas plats för någon i junior befattning. För mer seniora befattningar vill vi ha någon som kan elektronikkonstruktion men som också har någon specialkompetens, till exempel antenner eller akustik. Just nu är vi på jakt efter embeddedutvecklare och någon med stort intresse av computervision och maskininlärning.
De anställda kommer från alla världsdelar.
– Det gör att vi har en spännande arbetsplats med ett bra klimat. Men vi verkar inte vara så kända i Sverige. 90 procent av de sökande kommer från USA. Det funkar inte alltid. Ibland har de inte sett att arbetsplatsen är i Sverige. Det tar dessutom lång tid att anställa någon som inte är från något EU-land.
Davids favoriter
Ljudkretsar, signalprocessorer, Bluetooth och wifi-kretsar är några av de komponenter Teenage engineering använder i sina instrument och högtalare. Här berättar David Eriksson om sina favoritleverantörer av elektronik.
Signalprocessorer: Analog Devices
– Analog Devices med sina DSP, är en av våra favoriter. Vi träffade dem på en mässa för 13 år sedan och de är fortfarande kvar hos oss.
Kundanpassade kretsar: Nordic Semiconductor
– Nordic Semiconductor är bra på Bluetooth. De har dessutom en öppen utvecklingsmiljö och verktygslåda som baserar sig på Open source.
FPGA-kretsar: Efinix
– Efinix har en bra inställning till Open source. Men det som kan vara lite besvärligt i den världen är att företagen köper upp varandra efter hand.
Ljudkretsar: Cirrus Logic
– Det är ett gäng musiker som driver företaget, vi gillar dem.