JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Våra kunder beställde över 71 miljarder standardkomponenter under förra året. För majoriteten av dessa är det viktigt att sätta de enorma volymerna i relation till priset som ofta är mindre än en krona, i vissa fall bara några ören. Dessa komponenter kallas ofta C-parts, efter engelskans ”cent”.


Ladda ner artikeln här (länk, pdf).

Fler tekniska rapporter finns på etn.se/expert

För att kunna spara pengar på dessa är det viktigare att titta på inköpsprocessen än komponentpriset.

Låt oss anta att en verksamhet behöver 40 000 chipmotstånd varje månad. För att minimera lagerhållningen går det iväg en beställning på 10 000 stycken varje vecka. Det innebär att man fyra gånger per månad behöver packa upp komponenterna, kontrollera leveranssedlarna, lägga in komponenterna i lagerprogrammet och sedan lägga in dem på lagret.

Som vi kan se förorsakar komponenter som kostar några tiotals kronor en process som kostar minst lika mycket, om inte mer. Potentialen att kapa kostnader i hanteringen är mycket högre än genom de årliga prisförhandlingarna.

För att minska hanteringskostnaden är leveransvolymerna och förpackningsstorlekarna två effektiva optimeringsverktyg. Många standardkomponenter finns tillgängliga i förpackningar med 5 000 till 50 000 enheter. Normalt ligger de på rulle. Matematiken är enkel, ju större förpackning desto lägre blir hanteringskostnad.

Om företaget till exempel beställer 40 000 chipmotstånd varje månad istället för 10 000 varje vecka minskar hanteringskostnaden till en fjärdedel.

Även om lagernivån ökar är värdet på komponenterna så lågt att det normalt inte är relevant. Med åtgärder som dessa har ­Rutronik gjort det möjligt att drastiskt reducera antalet leveranser för många kunder vars årliga volymer ligger på många miljarder komponenter. Alternativt har antalet leveranser varit konstant trots att volymerna ökat.

Om den viktigaste aspekten är ett lågt lagervärde finns det möjlighet att skapa ett mellanlager nära produktionen. Komponenterna är redo, kan hämtas när de behövs och faktureras först därefter.

För att göra inköpsprocessen så effektiv som möjligt digitaliserade Rutronik den för många år sedan. Det gäller hela kedjan från beställning via prognos och leveransbesked till fakturan. Förutom standardiserade filformat som EDIFACT, VDA eller SAP IDOC kan Rutronik hantera andra format som Excel och textfiler. Därmed kan nästan alla kunder dra nytta av att utbyta datafiler och därmed även möjligheten att automatisera inköpsprocessen. En biprodukt är dessutom ökad kvalitet i data.

Det här är sant både för normala inköpsprocesser där man skickar iväg en order, liksom för orderbekräftelser som är ett resultat av rullande, långsiktiga efterfrågeprognoser. Det senare bidrar också signifikant till att säkra leveranserna eftersom distributören har en bättre inblick i kundens framtida behov och därmed på ett bättre sätt kan planera för det.

Det gäller särskilt när ledtiderna ökar vilket kan bero på extremt väder, en pandemi eller att efterfrågan helt enkelt ökar vilket i sin tur resulterar i allokering, något som inträffade år 2018.

Logistik är mycket mer än att bara beställa rätt komponenter vid rätt tidpunkt och få dem levererade till rätt plats. Det är också ett viktigt verktyg för kostnadsstrukturen och prestanda.

För C-komponenter är effektiva leveransprocesser en nyckel till att hålla logistik- och hanteringskostnaderna så låga som möjligt även om volymerna ökar. Det är därför en skräddarsydd och smart leveransstrategi är viktigare än ett system med just-in-time-leveranser.

 

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)