Arrow Sweden är numera störst. 1998 klättrade företaget upp till första plats i Elektroniktidningens topplista över de 30 största komponentdistributörerna i Sverige.
Samtidigt halkade den tidigare ständige ettan, Ericsson Electronic Distribution, ner till en fjärdeplacering.1998 blev ett överraskande bra år för komponentdistributörerna i Sverige. Efter ett turbulent 1997, med prisfall på komponenter och oro kring Ericssons verksamhet, trodde många på ett lugnt år. Ändå växte totalmarknaden med dryga 20 procent, vilket väl motsvarar tillväxten hos de 30 största distributörerna i Elektroniktidningens topplista.
Vinnarna i topplistan är helt klart de internationella distributörerna såsom amerikanska Arrow och Avnet. Men även tyska EBV - som är ungt för svensk del men har 25 procent av marknaden i Centraleuropa - visade framfötterna. Sämre gick det för de största lokala distributörerna vars tillväxt stagnerat eller till och med backat. Elfa redovisade exempelvis en förlust på hela 23,7 miljoner kronor; ett resultat som till stor del förklaras med att företaget flyttat.
- Trenden stor blir större håller i sig. De största distributörerna är nu så pass stora att de kan ta tillbaka en del av affärerna som tidigare gått direkt mellan system- och komponenttillverkare, säger Lennart Uhlmann på IM-föreningen.
Han pekar på en färsk undersökning som visar på att Arrow passerat 10 miljarder dollar i omsättning på global nivå. Och med en sådan omsättning är det möjligt att vara konkurrenskraftig igen.
Även Anders Landgren, vd på EBV i Sverige, menar att vinnarna är de som kan dra nytta av stordriftsförhållanden. Det ger fördelar som stora lager, hög leveranssäkerhet samt bra priser på framför allt standardprodukter som ju kan köpas in i mycket stora partier.
- Inom tre år kommer det bara att vara trettio företag i världen som får direktleveranser från de allra största halvledartillverkarna. I Norden blir det två, Ericsson och Nokia, säger Anders Landgren.
Det är emellertid en verklighet som inte fullt ut stämmer överens med Mikael Jonsons som är vd på Partnertech; den tredje största kontraktstillverkaren i Sverige. Istället menar han att Partnertech i mycket högre grad kommer att jobba i samråd med komponenttillverkarna och distributörerna framöver.
- Distributörerna måste kunna tillföra något som vi eller tillverkarna inte har, förutom ren lagerhållning. Därför måste de inta en annan roll än i dag, vilken de jobbar frenetiskt med att hitta just nu, säger Mikael Jonson.
Handel över Internet kommerFör att ett samarbete ska vara intressant måste distributören fokusera på att hålla nere kundens totalkostnad. Därmed handlar det inte enbart om att sköta logistiken, se till att tiderna hålls och ha precision i leveranserna. Även ett stort engagemang i kundens verksamhet, exempelvis genom att vara flexibel och leta alternativa lösningar, kommer att bli en mycket viktig ingrediens i den framtida distributionsverksamheten.
- De distributörer som vågar acceptera den riktning som vi är på väg mot, de moderna som vågar finna nya grepp och inte fortsätter i samma gamla hjulspår, vill vi jobba med framöver, säger Mikael Jonson.
Ytterligare en intressant trend är att komponentdistributörerna börjar bygga upp lager i närheten av stora elektroniktillverkare. Sådan konstellation kommer vi förmodligen att få se mer utav speciellt hos kontraktstillverkare vars marknad ökat enormt på senare år genom att företag som Ericsson sålt ut sina produktionsanläggningar.
- Ja, det är ett mycket intressant koncept där distributören ger ett mervärde, säger Mikael Jonson.
Elektronisk handel över Internet är också något som många tror kommer. Arrow i USA spår att Internethandeln kommer att öka kollosalt under de fem närmaste åren. Intressant är att företaget har gått ihop med de två konkurrenterna Avnet och Marschal om en gemensam hemsida på Internet som lanseras i juli. Adressen är www.chipcenter.com.
- Det är ett kraftfullt initiativ som tveklöst är gjort för att möta mindre uppstickare som vill satsa på distribution över nätet, säger Lennart Uhlmann.
I dagsläget ligger dock USA klart före Sverige vad gäller Internethandel. Av distributörerna i topplistan är det enbart Elfa som angivit en försäljning över Internet. Redan går imponerande 10 procent av företagets omsättning över nätet och i år väntas siffran stiga med ytterligare 5 procentenheter.
- Internet som kontaktnät till kunderna kommer att utvecklas mycket fort nu. Jag tror att de svenska distributörerna kommer att bli mer internationella än tänkt tack vara Internet, just för att de kan logistik, säger Lennart Uhlmann.
Anna Wennberg