Jessi har under det senaste året varit föremål för en rad olika utvärderande undersökningar. I stort sett samtliga har kommit fram till att programmet levt upp till sina ambitioner. Trots de omfattande kulturskillnaderna i deltagarländerna har Jessi lyckats skapa en laganda inom den europeiska halvledarindustrin, heter det exempelvis i en rapport.
Bristande betalningsrutniner
Lagandan har dock inte utsträckt sig till de olika deltagarländernas hantering av finansieringen. Flera av undersökningarna är mycket kritiska till den disharmoni som råder där. De olika länderna har haft alltför olika förfaranden, vilket lett till onödig oro och irritation bland de deltagande företagen.Under de sju år programmet hittills varit igång har det kostat cirka 2,5 miljarder ecu. Hälften har betalats av projektdeltagarna, deltagarstaterna har stått för 38 procent och EU för resterande 12 procent. Den stora andelen stöd från EU och staterna är mycket viktigt, visar en undersökning. 40 procent av deltagarna menar nämligen att åtminstone ett av de projekt de deltagit i inte skulle ha blivit av utan detta stöd.
Flexibiliteten lovordad
Programmets flexibilitet och förmåga att anpassa sig till den kommersiella verkligheten är något som lovordas av undersökarna. Detta har skapat en förutsättningslös dynamik och försöksiver bland deltagarna, som visat sig mycket givande, menar man. Hela 71 procent av deltagarna har exempelvis svarat att målsättningen för deras projekt förändrats under projektets gång.Kritiken att Jessi inte gett resultat i form av en ökad världsmarknadsandel för de europeiska halvledarföretagen - något som framförts av den amerikanska marknadsanalysfirman Dataquest - har bemötts av andra granskare.
Malcolm Penn från analysfirman Future Horizons menar exempelvis att ansvaret för den kommersiella exploateringen av Jessi-utvecklad teknik faller på företagen och inte på Jessi. Dessutom anser han det för tidigt att framföra sådan kritik eftersom det tar många år för tekniska resultat att avspeglas i kvantifierbara effekter på marknaden.
Dålig PR företagens fel
Att Jessi varit dåligt på att göra reklam för sig är dock en synpunkt som delas av många. Men det gäller inte bara Jessi utan samtliga EU-program. Dessutom kan skulden i viss mån läggas på de deltagande företagen, som i alltför liten utsträckning velat skylta med att en viss teknik utvecklats i ett Jessi-projekt.Malcolm Penn föreslår därför att en "Jessi inside"-logo stämplas på Jessi- utvecklade produkter, enligt välkänt amerikanskt framgångsrecept.
Horst Nasko tar över klubban i Jessi
Jessi kommer under sitt sista verksamhetsår att ledas av en ny ordförande. Horst Nasko, som tidigare var Jessis vice ordförande, har efterträtt Guy Dumas på ordförandeposten. Guy Dumas har lett Jessi under drygt fem år och kommer att fortsätta att ha en rådgivande funktion inom organisationen. Horst Nasko, som har en styrelsepost hos Siemens Nixdorf, har stött Jessi sedan starten utifrån sin position som ordförande för Esprit-programmets rådgivargrupp.