Om informationen ska vara korrekt och aktuell så krävs ständig uppdatering. Här sker just nu en intensiv utveckling, där både militärt och civilt utvecklad teknik bidrar.
I visionen kombineras information från spaningsballonger, obemannade spaningsflygplan, satelliter och marknära sensorer - så kallade flygande puckar som fälls från flygplan eller fordon. även sciencefictioninspirerade saker som centimeterstora flygande informationssensorer diskuteras på fullt allvar.
På Cimi-mässan visade statliga Rymdbolagets sitt bidrag till denna flora. Med hjälp av en satellitantenn monterad på en släpkärra, några fullt normala datorer och en del tämligen avancerad programvara går det att få satellitbilder där föremål på marken som bara är någon meter stora kan urskiljas.
- Det betyder att man kan se enskilda människor, säger Kristina Pålsson på Rymdbolaget.
Satellitbilder fungerar dock bara om det är klart väder. Bilderna blir också olika beroende på årstid. De satelliter som används är inte geostationära, vilket gör att man "bara" kan få en bild över det område man önskar två gånger per dygn.
En satellitbild är långt ifrån detsamma som en karta. Ett för ändamålet utvecklat program kan därför jämföra bilden med existerande kartor - en jämförelse som kan visa om exempelvis broar eller vägar är skadade. På kartor syns också radiomaster och annat som är för smalt för att kunna ses från satelliten. För maximal information ska alltså karta och satellitbild kompletteras med klassisk rekognosering.
- Amerikanerna har satelliter med ungefär tio gånger högre upplösning. Men vårt system är betydligt billigare och lättare att använda. Inte minst för fredsbevarande styrkor i måttligt karterade områden, som Kongo och Afghanistan, säger Kristina Pålsson.
Adam Edström