Många har nog uppfattningen att Ericsson i stort sett inte har någon egen produktion längre. Men en färsk rapport från Isuppli visar att företaget köpte halvledarkomponenter för 2,9 miljarder dollar i fjol och att knappt 40 procent av dessa gick till de egna fabrikerna.
Enligt rapporten "Top 100 Global electronics OEMs and Their Semiconductor Spending" finns det runt 10 000 tillverkare av elektronikprodukter i världen. En överraskande slutsats är hur dominerade de 100 största är. De köper över 80 procent av alla halvledarkomponenter som tillverkas.
I den siffran ingår även de komponenter som går till produkter som tillverkas av deras underleverantörer, EMS-företag som till exempel Flextronics, Solectron och SCI Sanmina. EMS står för Electronic Manufacturing Systems provider. Enligt Isuppli står de globala kontraktstillverkarna för 27 procent av komponentköpen.
Många taiwaneser
Ytterligare 10 procent köps av underleverantörer som står för allt, från konstruktion till produktion. I denna kategori som kallas ODM (Original Design Manufacturer) ingår bland annat taiwanesiska Arima som gör Ericssons lågpristelefoner för den asiatiska marknaden. ODM-företagen står för allt från konstruktion till produktion men förblir anonyma eftersom det är beställaren, till exempel Hewlett-Packard eller Ericsson som sätter sitt namn på produkten.
överlägset största förbrukare av halvledarkomponenter är pc-tillverkaren Hewlett-Packard. Företaget köpte för 10,8 miljarder dollar i fjol. Tvåan Dell köpte för 7,9 miljarder dollar. Ericsson placerar sig på en 12:e plats genom att spendera 2,9 miljarder dollar på halvledarkomponenter. I den siffran ingår halva omsättningen för Sony Ericsson.
Om man tittar på några olika komponenttyper så är det inte direkt förvånande att majoriteten av DRAM och mikroprocessorer köps av pc-tillverkare medan signalprocessorer och flashminnen konsumeras av mobiltelefonindustrin.
Nokia köper drygt 10 procent av alla flashminnen och över 20 procent av alla signalprocessorer. Ericsson, inklusive halva Sony Ericsson, belägger tredjeplatsen i båda kategorierna med 4,6 procent (363 miljoner dollar) respektive 7,6 procent (351 miljoner dollar).
Mer överraskande är kanske att bilindustrin är den största avnämaren för styrkretsar. Just den marknaden är dock mycket fragmenterad och inget segment står för mer än 5 procent.
Per Henricsson