Webben officiellt tredimensionell
Version 1.0 av 3D-grafikspråket WebGL har spikas av organisationen Khronos Group. Med hjälp av WebGL går det att skapa tredimensionell grafik direkt i webbläsaren – inga insticksmoduler av exempelvis typen Flash eller Silverlight behövs.– Jag ser massor med projekt ute i de företag jag har kontakt med. Det gäller allt från reklambyråer till mobiltelefonutvecklare. Flash och Java är helt ute.
Webbläsaren är en generell plattform för programvara. Alla plattformar med en webbläsare kan köra samma programvara, skriven i programspråket Javascript. Med hjälp av WebGL tar Javascript och webbläsaren ett rejält kliv uppåt i attraktionskraft. Med HTML5 – nästa generation av språket för webbsidor – ökar uttrycksfullheten i webbläsaren ännu mer.
Med webbläsaren som en allt kraftfullare och energisnålare plattform för programvara suddas de klassiska distinktionerna ut mellan pc, mac, Iphone och Android, et cetera – alla kan köra samma program.
– Jo, Apple är säkerligen väldigt förvirrade över vart AppStore ska ta vägen. 70 till 80 procent av det som finns där går ju göra i HTML5 nu. Och det kan säljas utan att Apple får sina 30 procent, säger Kenneth Bodin.
Adobe – företaget som äger programplattformen Flash som används för den mesta av all animering på webben idag – hotas av WebGL. Företaget har halkat efter med sitt eget stöd för tredimensionell grafik. Som svar på WebGL utvecklar Adobe ett 3d-programmeringsgränssnitt kallat Molehill som idag finns i betaversion.
Bland medlemmarna av standardgruppen Khronos finns Apple, Google, Mozilla, Ericsson, Intel, Motorola, Arm, Nokia, Samsung, Sony, TI och AMD. Språket stöds eller kommer att stödas i webbläsarna Firefox, Chrome, Opera och Safari.
Microsoft står utanför, vilket är det största frågetecknet för WebGL – Microsofts webbläsare Internet Explorer används av hälften av alla webbsurfare
Standardiseringen av WebGL inleddes tidigt 2009. Det är ett gränssnitt i webbprogramspråket Javascript till det existerande grafikgränssnittet OpenGL ES.
Nästa steg för att öka kraftfullheten - och kanske ännu viktigare energisnålheten – i webbläsaren är att preparera Javascript för att kunna utnyttja multikärnor. Arbetsgruppen för detta heter WebCL. Den bildades den 3 mars.
Exempel på vad man kan göra i en webbläsare som stöder WebGL ser du i videon nedan. Videon visar en animering i realtid i webbläsaren. Här (länk) kan du själv köra exemplet, om du har en webbläsare som stöder WebGL, som Google Chrome.