CNN lyfter upp Håkan Lans strid mot Saab
UPPDATERAD Uppfinnaren Håkan Lans får nu global mediauppmärksamhet om hans del i det världsomspännande navigeringssystemet AIS. I kväll sänder tv-kanalen CNN ett reportage om Håkan Lans och AIS.CNN filmade både på Arlanda och i Östersjön under två dagar i början av förra veckan. Programmet sänds i kväll, torsdag den 12 september med början 20.00 på CNN.
Richard Austin Quest beskriver Håkan Lans uppfinning STDMA — Self-organizing Time Division Multiple Access – som ligger till grund för två världsstandarder, en för sjöfarten, AIS, och en för flyget VDL Mode 4.
För sjöfarten är världsstandarden obligatorisk. För flyget har genomförandet dröjt, men det väntas så småningom när nuvarande flygledningssystem moderniseras.
Det automatiska identifieringssystemet gör det möjligt för flygplan, fartyg, bilar, räddningshelikoptrar och oljeplattformar att via en bildskärm se var de själva befinner sig geografiskt samtidigt som de kan identifiera andra i deras närhet.
Tekniken används i transpondrar, små radiosändare, som kommunicerar med basstationer via VHF-bandet och upprättar positioner via satellit. Transpondrarna kan även kommunicera med varandra.
Även sjöfartsmyndigheter, polis, tull, kustbevakning och militär använder tekniken för att övervaka och följa trafik.
Håkan Lans rådgivare Carl-Johan Westholm skriver på sin blogg Stateblind.eu att Håkan Lans började utveckla tekniken 1981 och patenterade det i Sverige tio år senare. 1996 registrerades det amerikanska patentet.
Håkan Lans har i dag registrerat patentet i ett 40-tal länder. Det första patentet slutade att gälla förra året. Håkan Lans patent innehav av bolaget GP&C, som ägs av hustrun Inga och finansiärer.
Håkan Lans har bara fått begränsad ersättning från det världsledande företaget inom AIS-systemet, Saab Transponder Tech.
Saab vägrade länge att betala någon royalty med hänvisning till att ingen av konkurrenterna betalade.
Men vid Saabs bolagsstämma 2009 blev Håkan Lans krav på ersättning offentligt och trycket på Saab att betala blev stort.
Saab inledde då förhandlingar med Lans.
- Så småningom kom Saab med ett slutligt bud till förlikning, som GP&C inte accepterade, men som Saab fullföljde med en utbetalning av royalties för ett antal år tillbaka i tiden. Skulle GP&C sedan fortsätta tvista, tog sig Saab rätten att kräva återbetalning på den summan, skriver Carl-Johan Westholm i sin redogörelse av konflikten.
Kvällens program flaggas för på Facebooksajten Innovator´s Resistance. (Länk).