Synaptics tar över FPC-konkurrent
Kalifornienföretaget Synaptics, känt bland annat för sin musplatteteknik, har förvärvat San José-grannen Validity Sensors, en av svenska Fingerprint Cards värsta konkurrenter.Nu hamnar Validity i famnen på det betydligt större företaget Synaptics, som vill åt Validitys teknik för att komma in på den snabbt växande marknaden för säker identifiering vid bankärenden och internetaffärer över mobiltelefoner, surfplattor och pc-datorer.
Synaptics betalar 93 miljoner dollar, motsvarande 600 miljoner kronor, i kontanter och aktier. Utvecklas Validity som beräknat blir det tilläggsköpeskilling upp till max 225 miljoner dollar eller drygt 1,6 miljarder kronor.
Validity Sensors har namnskyddat sin teknik som man kallar Natural ID och som omfattar identifiering med fingeravtryck, röst och ansikte.
Av dessa karaktäristika har fingeravtryck visat sig vara den bästa kombinationen av effektivitet, pris och användbarhet, skriver Validity på sin sajt.
De båda svenska företagen Fingerprint Cards och Precise Biometrics har börjat samarbeta för att ta en starkare position på fingeravtrycks-id i mobiltelefoner.
Fingerprint Cards har tagit fram små sensorer som passar mobiltelefoner och Precise Biometrics har anpassat sin algoritm till FPC:s nya mobilsensor.
I och med att amerikanska Apple byggt in biometriskt fingeravtrycks-id i sin nya mobil Iphone 5S väntas den här marknaden ta fart när övriga mobiltillverkare gör samma sak.
Apple köpte förra året en av Fingerprint Cards konkurrenter, amerikanska Authentec, för att komma åt tekniken.
Läs Elektroniktidningens artikel om samarbetet med FPC och Precise här.
Läs pressmeddelandet från Synaptics om Validityförvärvet här.
Läs om samarbetet mellan Synaptics och svenska Tobii Technologies.
Läs mer om Valitity Sensors teknik här.