Svenska solbilen kraschade i öknen
Den svenska solracern Natural Magic Energy från Jönköpings tekniska högskola flög av vägen och kraschade efter halva sträckan i World Solar Challenge mellan Darwin och Adelaide i Australien.Det är första gången som ett svenskt universitetslag tävlar i World Solar Challenge.
Vinnaren i årets tävling, Nuon Solar Team från universitetet i Delft i Nederländerna, är däremot veteran i sammanhanget och har vunnit eller kommit tvåa i sju tävlingar.
Årets vinnarbil heter Nuna 7 och höll en snittfart på 90,71 kilometer i timmen under den 300 mil långa resan som är uppdelad i fem dagsetapper.
Föregångaren, Nuna 2, som vann överlägset World Solar Challenge 2003, gjorde på inbjudan av Rymdstyrelsen, en PR-resa genom Sverige hösten 2004 ända upp till Esrange i Kiruna.
När bilen rullade fram i Kungsträdgården i Stockholm på ett PR-jippo kunde man se den svenska astronauten Christer Fuglesang i publiken, ivrigt fotograferande bilen. Förklaringen till Christer Fuglesangs intresse var bland annat att en av hans kollegor vid den europeriska rymdstyrelsen ESA var handledare för studenterna i solbilsprojektet.
Det svensk initiativet togs av de båda lärarna Magnus Andersson och Dag Raudberget vid Jönköpings tekniska högskola.
När undertecknad reporter intervjuade projektledarna hösten 2011, när projektet var i sin linda, sa de optimistiskt:
- Vi har en del radikala lösningar som vi tror mycket på. Bland annat har vår bil 23 procent mindre tvärsnittsarea än vinnarbilen 2011. Vi har ett starkt koncept och ett starkt team som gör att vi har anledning att tro på en topplacering, sa Magnus Andersson och Dag Raudberget.
Nu blev de offer för naturlagarna. Bilens konstruktion gjorde att den helt enkelt lättade från vägen när det kom en körare i vinden.
Men teamet är inte nedslaget för det.
- De två senaste dagarna har det gått verkligen bra för oss. Vi har hållit en genomsnittshastighet på cirka 85 kilometer i timmen, skriver Tanja Lundberg i rapporten om kraschen.
Fakta om bilen:
Solceller: 6 kvadratmeter
Effekt på solcellerna: 22,6 procent
Motor: Mitsuba M2096D-2. Motorn sitter på högra bakhjulet.
Effekt: 2-5 kW
Batteri: Boston Power Swing 5300
Spänning: 96 V
Fakta om tävlingen:
Första tävlingen genomfördes 1987. Då var elbilar ett hett ämne hos världens stora biltillverkare och GM, Ford och Honda ställde upp i den första tävlingen.
GM vann med solcellsbilen Sunraycer, som klarade de 300 milen med en genomsnittlig hastighet på 67 kilometer i timmen.
De två följande årens tävlingar vanns av Honda.
Efterhand har World Solar Challenge blivit en tävling för studentlag.
Mest meriterad är Delft-universitetet i Nederländerna med sin Nuon-sponsrade bil Nuna, som vunnit fem gånger och kommit tvåa två år gånger.
De två senaste tävlingarna, före året tävling, har vunnits av Tokai-universitetet i Japan och teamet Tokai Challenge.
Från början fanns inga begränsningar när det gäller solceller. GM Sunrayser använde till exempel samma typ av högeffektiva, och superdyra, solceller som finns på satelliter.
Nu finns begränsningar både i ytstorlek och i solcellskvalitet, maximalt sex kvadratmeter kiselsolceller på bilen.
Läs om den svenska bilen här.
Läs om tävlingen här.