Sveriges största projekt för smartladdning
Med 24 miljoner kronor i potten ska Green Highway bli ett mönster för hela Sverige när det gäller elbilsladdning. 82 nya smartladdningsstationer och ytterligare 11 potenta snabbladdare ska installeras.Det nya projektet, som invigdes i början av december i Trångsviken i Jämtland, har ett långt och väl beskrivande namn: ”Laddinfrastruktur för elfordon längs Green Highway – en del av framtidens smarta elnät och hållbara transporter”.
Energimyndigheten är med och finansierar 7,4 miljoner kronor av de totalt 24 miljonerna, medan Jämtkraft, Sundsvalls Elnät och Mittuniversitetet står för resten.
Mittuniversitetets roll är att kartlägga och analysera beteendet hos elbilsägarna i takt med att infrastrukturen byggs ut.
– Hur är inställningen till en ”grön korridor” mellan Trondheim, Östersund och Sundsvall? Hur påverkas områden som ligger utanför korridoren? Det är många frågor som vi vill att studien ska svara på, säger Kristina Zampoudos, fil dr i kulturgeografi vid Mittuniversitetet.
Regeringen har satt upp målet att det ska finnas 150 000 elbilar i Sverige år 2020. Det nya infrastruktur- och forskningsprojektet på E14 mellan Åre och Sundsvall och i kringliggande orter är en av åtgärderna för att nå målet.
– Resultatet av studien ska inte bara gynna vår region utan förenkla för hela nationen, säger Göran Hamlund, utvecklingsstrateg vid Sundsvalls Elnät, i ett pressmeddelande.
Två svenska företag har tecknat ramavtal för leveranser av smartladdare – Gnosjöföretaget Garo AB och Norrköpingsföretaget Chargestorm AB. Däremot hamnade ABB överraskande utanför och fick inget ramavtal.
Chargestorm får till exempel sälja sina internetuppkopplade smarta snabbladdare CSR100 ska kunna hantera betalningar och övervakas via webben.
CSR100 har en effekt på 22 kW och kan snabbladda en bil med 400 V växelström. Det är samma teknik som företaget använt när man utvecklat en snabbladdare för Volvos nya serie C30 Electric. I Volvon får man 10 mil för varje timme man laddar med 22 kW effekt.
Chargestorm har ett eget ”moln” – Charge Portal – som laddstationen är kopplad till via mobilnätet, wifi eller ethernetkabel.
Garo ska leverera sina smartladdare LS1 GV16/32 som också kopplas upp mot Charge Portal.
När det gäller de 11 stora snabbladdarna pågår upphandlingen.
Garo har fått de två första beställningarna – två 50 kW likströmsladdare av Garos fabrikat GQC 50 Nordic. Den ena har installerats i Trångsviken och den andra i Storlien. De är så kallade duoladdare som klarar både den japanska Chademo-standarden och den nya europeiska CCS-standarden.
– Under invigningen i Trångsviken snabbladdades för första gången i Sverige en bil med CCS-kontakt. Det var Volkswagens nya elbil e-Up som fick vara med om premiärladdningen, säger Garos vd Ingvar Grundborg till Elektroniktidningen.
Snabbladdningsstationer
• Har likströmsladdning med CCS- och Chademo-standard.
• Det finns två olika laddeffekter, 20 eller 50 kW.
• Med 50 kW tar det 20–30 minuter att ladda fullt.
• Stationerna är uppkopplade och fjärrstyrda så att de kan uppdateras och underhållas på distans.
• Kan anslutas till alla typer av betal- och backofficesystem.
Smartladdningsstationer
• Har växelströmsladdning med 16–32 A 230/400 V. Stolparna har fast kabel med rätt kontakt till bilen.
• En timmes laddning med
230V ger upp till 4 mils körning.
• Stationerna är uppkopplade och fjärrstyrda så att de
kan uppdateras och underhållas på distans.
• Kan anslutas till alla typer av betal- och backofficesystem.
Ska kunna hantera fyra standarder:
1. Mod 3 Typ 1 med Typ 1-handsken, som i dag används av japanska bilar och GM-bilar.
2. Mod 3 Typ 2, som är den europeiska standarden med sjupolig ”Mennekenhandske” – en standardhandske som kan hantera både enfas och trefas växelström.
3. CCS som är den nya europeiska Combo-standarden för både likström och växelström.
4. Chademo, den japanska likströmsladdaren.