JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Inbyggda mätinstrument ska varna för fel i tid

Inbyggda mätinstrument ska varna för fel i tid

Små inbyggda testinstrument kan vara sättet att i ett tidigt skede upptäcka fel i framtida bilar liksom andra produkter med mycket elektronik. Det menar Erik Larsson på LTH, vars team är med i ett nystartat EU-projekt som fokuserar på att hitta lösningar på två växande problem världen över: ”No Failure Found” och ”Ageing”.
– Ageing, eller åldrande, har poppat upp som ett ganska nytt fenomen. Allt eftersom tekniken utvecklas blir produkterna mindre. Du vill ha en mobiltelefon som är liten och snabb. När elektroniken krymper i storlek blir den också mer känslig och åldras snabbt, säger Erik Larsson, universitetslektor i elektro- och informationsteknik vid Campus Helsingborg.

Startskottet för EU-projektet BASTION (Board and SoC Test Instrumentation for Ageing and No Failure Found) gick den första januari i år. Projektet är treårigt och EU bidrar med 30 miljoner kronor genom det sjunde ramprogrammet, FP7.
Förutom Lunds universitet deltar lärosäten och industripartners från Estland, Frankrike, Italien, Nederländerna och Tyskland i projektet.
Erik Larsson leder det svenska forskningsteamet som ingår i EU-projektet BASTION (se faktaruta). Den svenska gruppens specialitet inom elektroteknik är test och pålitlighet.

Nu ska Lunda-teamet undersöker möjligheter att bygga in mätinstrument i produkterna för att i ett tidigt skede kunna upptäcka fel, ställa diagnos och behandla felet. Därmed ska exempelvis den egna bilen kunna varna när någon del i den håller på att åldras, varvid problemet kan åtgärdas i tid.

Den andra utmaningen inom projektet är det man kallar ”No Failure Found” – majoriteten av alla returnerade elektronikprodukter beror på fel som tillverkarna inte kan hitta orsaken till. Bara i Sverige betalar vi cirka två miljarder kronor för att returnera produkter som plötsligt slutar att fungera, hävdar forskarna.

– Det kan vara en varningslampa i bilen som indikerar fel på bromssystemet. Du tar bilen till service på verkstaden, där de inte kan hitta något fel. En bil innehåller massor av elektronik och det är inte lätt att veta vad som kan ha hänt. Det kan också vara så att du inte har använt bilen på rätt sätt, säger Erik Larsson.

Även här är tanken att inbyggda testinstrument som hela tiden mäter vad som pågår ska leda till någon form av lösning på denna typ av problem.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)