Inbyggda mätinstrument ska varna för fel i tid
Små inbyggda testinstrument kan vara sättet att i ett tidigt skede upptäcka fel i framtida bilar liksom andra produkter med mycket elektronik. Det menar Erik Larsson på LTH, vars team är med i ett nystartat EU-projekt som fokuserar på att hitta lösningar på två växande problem världen över: ”No Failure Found” och ”Ageing”.Startskottet för EU-projektet BASTION (Board and SoC Test Instrumentation for Ageing and No Failure Found) gick den första januari i år. Projektet är treårigt och EU bidrar med 30 miljoner kronor genom det sjunde ramprogrammet, FP7. Förutom Lunds universitet deltar lärosäten och industripartners från Estland, Frankrike, Italien, Nederländerna och Tyskland i projektet. |
Nu ska Lunda-teamet undersöker möjligheter att bygga in mätinstrument i produkterna för att i ett tidigt skede kunna upptäcka fel, ställa diagnos och behandla felet. Därmed ska exempelvis den egna bilen kunna varna när någon del i den håller på att åldras, varvid problemet kan åtgärdas i tid.
Den andra utmaningen inom projektet är det man kallar ”No Failure Found” – majoriteten av alla returnerade elektronikprodukter beror på fel som tillverkarna inte kan hitta orsaken till. Bara i Sverige betalar vi cirka två miljarder kronor för att returnera produkter som plötsligt slutar att fungera, hävdar forskarna.
– Det kan vara en varningslampa i bilen som indikerar fel på bromssystemet. Du tar bilen till service på verkstaden, där de inte kan hitta något fel. En bil innehåller massor av elektronik och det är inte lätt att veta vad som kan ha hänt. Det kan också vara så att du inte har använt bilen på rätt sätt, säger Erik Larsson.
Även här är tanken att inbyggda testinstrument som hela tiden mäter vad som pågår ska leda till någon form av lösning på denna typ av problem.