JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Borås redo bekämpa trafikdöd

Borås redo bekämpa trafikdöd


Om knappt två veckor, den 21 augusti, invigs världens första fullskaliga testmiljö för framtidens trafiksäkerhet. Testbanan Astazero utanför Borås ska attrahera fordonstillverkare och säkerhetsutvecklare från världens alla hörn för test av innovationer inom aktiv säkerhet.
Astazero är kort för Active Safty Test Area Zero, där ”zero” syftar på statens omtalade nollvision om dödsfall i trafiken.

Testbanan är byggd vägg i vägg med Volvos drygt 40 år gamla testanläggning. Den består av 5,7 km landsväg, 700 meter flerfilsväg med 300 meters accelerationssträcka, fyra kvarter stadsmiljö och cirka 500 meter fri asfalterad höghastighetsyta.

– Astazero är till för att utveckla och testa framtidens system och infrastruktur för alla trafikslag och alla trafiksituationer, förklarar Pether Wallin, vd på Astazero.

BMW, Daimler, Audi och Ford har redan varit på plats för att inspektera anläggningen, som är byggd så att upp till fyra fordonstillverkare samtidigt ska kunna testa sina innovationer – utan risk för spioneri.

Men testbanan är inte enbart tänkt för kommersiell användning, den står även öppen för forskare inom fordonssäkerhet.

I samband med att organisationen IAVSD (the International Association of Vehicle System Dynamics) har sin workshop 2014 IAVSD med temat självkörande bilar i Göteborg den 27-29 augusti, kommer deltagare att få möjlighet till studiebesök på Astazero.

Professor Timothy Gordon, ordförande i en arbetsgrupp som anordnar 2014 IAVSD, är idag chef för School of Engineering vid University of Lincoln i Storbritannien. Under sin tid vid University of Michigan i Ann Arbor, USA, knöt han dock starka band till Chalmers och Volvo.

– Volvo leder utvecklingen av bilar som kan köra sig själva på allmän väg, åtminstone i förutsägbara trafiksituationer, men vi är långt ifrån en bil som exempelvis kan köra dig fram och tillbaka till jobbet eller till puben. Volvos självkörande bilar kommer bara att användas och utvärderas på ett begränsat antal vägar, påpekar han till sajten phys.org.

I vintras gick Volvo också ut med beskedet att 100 självkörande Volvobilar år 2017 ska ut i vanlig trafik på 5 mil utvalda vägar i och omkring Göteborg (länk). Utvecklingen sker inom projektet Drive Me.  

Den nya testbanan som nu ska tas i bruk ägs av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Chalmers. Den har kostat en halv miljard kronor att bygga och har finansierats i samarbete med Volvo Cars, AB Volvo, Autoliv, Scania, Transportstyrelsen, Västra Götalandsregionen, Vinnova, Tillväxtverket och Test Site Sweden.

Här finns en större bild över banan (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)