Självkörande lastbil snart här
En lastbil som kör helt utan förare är snart på väg ut från Scania. Ytterligare två demonstrationer är planerade under året, sen är det inte långt till en färdig produkt. Även en självkörande buss finns i planeringen.
– Vi har kommit långt med arbetet och har redan visat med riktigt lastbil att uppgiften är möjlig, säger Bo Wahlberg, professor i reglerteknik vid KTH som är med i projektet lett av Scania.
Utvecklingsarbetet sker inom ett FFI-projekt som heter IQMatic och är finansierat av Vinnova.
Här ingår förutom Scania och KTH även Linköpings universitet, Saab och Autoliv. Målet är att ta fram en helt självkörande lastbil för svårare miljöer som gruvor, som kan vara i verklig drift om ett till två år.
Hittills har en testlastbil utvecklats kallad Astator. Den förbereds nu för en demonstration i maj och en sista demonstration i höst. Styrningen har utvecklats under två år och metoden som används heter Model Predictive Control (MPC). Som namnet antyder innebär det att fordonets rörelser i varje given situation förutspås utifrån information om åt vilket håll det styr, hur mycket gaspådrag som ges alternativt hur mycket bromskraft som appliceras.
Två utmaningar jämfört med vid styrning av en personbil är lastbilens inbyggd tröghet på grund av dess massa samt att Astator har två styrande hjulaxlar. För att rätt beslut ska kunna fattas i tid måste informationen till styrsystemet uppdateras var 50:e millisekund.
I dagsläget kan Astator enligt KTH-forskarna klara en maxhastighet på 90 km/h med mjuk och stabil styrning och en maximal avvikelse på 20 centimeter från vägens mittlinjen.
– Nästa projekt, som går under namnet iQCity, består av en självkörande buss som skall testas i Kista norr om Stockholm, avslöjar Bo Wahlberg utan att ange tidsplan.
Denna utveckling sker inom Connected Mobility Arena (CMA) som är ett samarbete mellan KTH, Ericsson och Scania inom ramen för ITRL och WASP. ITLR är kort för Integrated Transport Research Lab medan WASP står för Wallenberg Autonomous Systems Program.