Femton dollar är vad patentpoolen Avanci vill ha i licensavgift per bil som använder IoT över 4G-nät. Nu återstår att se om bilbranschen är intresserad av att betala.
Avanci tror sig sitta på ungefär hälften av alla relevanta patent. Så givet att alla patent är lika mycket värda, kostar det upp till ytterligare ett tiopack doftgranar att patentsäkra en mobiluppkopplad bil.
Det som återstår att se om en extrautgift på upp till trettio dollar är något som bilbranschen orkar bråka om.
Avanci har hittills annonserat en enda kund som accepterat villkoren – BMW.
MOBILMODEM FÖR SLOTT OCH KOJA |
Patentpoolen Avanci bildades för ett år sedan för att ta betalt när mobilnät används för IoT-tillämpningar i fordon, smarta mätare och smarta hem. Om du köper en spik på Clas Ohlson behöver du inte berätta i kassan om du ska hänga upp en tavla eller bygga ett slott – priset är detsamma. Men mobilmodem kostar olika beroende på om de sitter i en smart elmätare eller i en uppkopplad bil. Det har medlemmarna i Avanci kommit överens med varandra om. Och det finns ingen second source till patent, så antingen betalar du eller så går du till en marknadsdomstol. Avancis medlemmar har också kommit överens om att patentavgiften för en spik ska betalas av den som bygger huset, och inte av den som tillverkar spiken. De här överenskommelserna är kontroversiella och något som diskuteras bland myndigheter och strids om i domstolar, runtom i världen. |
– Jag tror vi har hittat ett pris som bilbranschen är beredd att betala, säger Avancis grundare Kasim Alfalahi.
– Vi har spenderat mycket tid på att prata med de intressenter som velat delta för att bygga upp en förståelse mellan telekom- och fordonskulturen – som är mycket olika.
– Målet har varit att hitta en gemensam grund att stå på.
Avanci erbjuder sig även att ta emot pengar om din bil använder IoT över 2G och 3G, nio dollar. Om det enda du vill ha är möjligheten att ringa nödsamtal, får du en nota på tre dollar.
”Du” som får notan är i det här sammanhanget biltillverkaren. Bilköparen ser licensavgifterna bara indirekt i form av ett lite högre pris på bilen.
Elektroniktidningens källa till uppgiften är patentbloggen IAM som hänvisar den direkt till Avanci. Avanci har inte i skrivande stund lagt ut något eget pressmeddelande. IAM är pålitlig.
Priset gäller per bilexemplar, säger Avanci till Elektroniktidningen, oavsett hur många mobilmoduler den använder eller vilka IoT-tillämpningar de används till, utöver distinktionen mellan nödsamtal, 2G/3G och 4G.
Alla Avancis licenstecknare betalar samma belopp. Avgiften är densamma för alla biltillverkare jorden runt – inga rabatter i fattiga länder. Beloppet höjs inte om fler företag går med i poolen.
BMW fick ingen specialrabatt i egenskap att vara första kund.
Avanci vill inte berätta för Elektroniktidningen om BMW har en möjlighet att dra sig ur kontraktet om det visar sig att BMW blir ensam licenstecknare.
Följande medlemmar av Avanci är kända: Ericsson, Qualcomm, Interdigital, Sony, ZTE, KPN, Sharp, Panasonic, Vodafone, IP Bridge, Panoptis och Unwired Planet.
Nokia är ett av de tunga namn som saknas, och alltså representerar en del av de patent som saknas i poolen.
Att Qualcomm, som är känt för att spela med sina egna regler, är med i Avanci och delar lika på intäkterna, är en god nyhet för BMW och andra licenstagare. Det gör osäkerheten i kostnadskalkylen mindre.
Panoptis och Unwired Planet är patenttroll. Ericsson har tidigare outsourcat patent till Unwired planet för att indirekt kunnat pressa licenstagare på patentpengar från två fronter. Det kallas privateering.
Att Unwired Planet och dess ägare Panoptis ingår i poolen betyder att Ericsson och övriga medlemmar bakbinder sig från att använda privateering vid sidan av poolen – i alla fall via Unwired Planet eller Panoptis.
Detta minskar den oro som BMW och andra licenstagare behöver känna för att det plötsligt ska dyka upp någon som vill ha betalt för fundamentala patent som den i smyg erhållit från Ericsson eller någon annan Avancimedlem.
Elektroniktidningen har frågat Avanci om medlemmarna förbundit sig att inte använda privateering mot licenstagare. Avanci sade sig inte förstå frågan, och har fått en tydligare version.
Begreppet ”patent privateering” myntades av tidigare Vinnovamedarbetaren och Chalmersläraren Thomas Ewing. Du kan läsa mer om det här (länk).
IP Bridge är en japansk patentfond.