Brittiska Pixelfusion har utvecklat en krets för 3D-grafik, som man lovar ska ta marknaden med storm.
Det relativt nystartade företaget säger sig vara i färd med att skriva avtal med två ledande tillverkare av grafikkort för sin nya processor för 3D-grafik.
Pixelfusion baserar sin grafikkrets på en teknik kallad Pixel-Planes, som utvecklades vid University of North Carolina i USA redan i mitten av 1980-talet. Den grundläggande tekniken är alltså inte ny, men företaget lovar att man ändå har åstadkommit något nytt och spännande.
Den första kretsen, som ska nå marknaden i slutet av nästa år, kommer att kunna utföra drygt två teraberäkningar per sekund, 2¥1012. Över sex miljarder flyttalsberäkningar per sekund kan därmed utföras, hävdar företaget.
Grafikkretsen har över 50 miljoner transistorer och arbetar parallellt med olika bilddelar, vilket ger snabbare beräkningar. Pixel-Planes-tekniken innebär nämligen att tusentals processorer, var och en med sitt eget inbyggda DRAM, placeras på en och samma krets. Till skillnad från de flesta existerande grafikprocessorer är Pixelfusions processorer därmed programmerbara, vilket gör att samma krets kan utnyttjas för 3D-grafikacceleration, dekomprimering av MPEG- 2 eller taligenkänning.
Animering i realtid
Pixelfusion lovar därför 3D-animering av mycket hög kvalitet i realtid och det till det överkomliga priset 3 000 dollar, vilket företaget menar ska jämföras med det betydligt högre priset för existerande arbetsstationer för grafik.
En Celaro-emulator från Mentor Graphics har utnyttjats vid konstruktionen av kretsen och teknik har även hämtats från såväl Rambus som brittiska ARC. Den taiwanesiska kretsfabrikanten UMC kommer under nästa år att anlitas för tillverkningen av grafikkretsarna.