JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fyra i topp på Knutssons lista

Ericsson vill utnyttja sin storlek till att få bättre villkor när man köper in varor och tjänster. Resultatet blir att antalet underleverantörer minskar. Å andra sidan utökar man samarbetet med de leverantörer som klarar nålsögat.


Av all den produktion som Ericsson lägger ut på kontraktstillverkning kommer fyra företag att ta hand om en allt större del. Med dessa fyra - Flextronics, Solectron, SCI och Elcoteq - har Ericsson börjat bygga upp ett långtgående samarbete.

- Vi ser de här fyra som våra allianspartner. Vi vill att de ska ta del i vår utveckling och fortsätta med oss upp i värdekedjan. De står i dagsläget för mellan 80 och 90 procent av den tillverkning vi lägger ut externt, säger Patrik Knutsson.

Han är Ericssons högste ansvarige för upphandling av kontraktstillverkning, en av tio varu- och tjänstegrupper inom avdelningen Corporate Sourcing.

Avdelningen bildades vid årsskiftet som en del i den stora omorganisation som initierades av dåvarande vd Sven-Christer Nilsson, och uppgiften är att på koncernnivå ange riktlinjer och strategi för allt som ska köpas in.

De fyra utgör den översta delen på en koncerngemensam lista över kontraktstillverkare. De har utsetts till så kallade "preferred suppliers", primärleverantörer som ska anlitas i första hand. Ericsson förväntar sig också att de medverkar i industrialisering, föreslår modifieringar i konstruktionen eller deltar i specifikation och introduktion av nya produkter. Precis det som varje kontraktstillverkare med självaktning vill göra.

- Vi har mycket att lära av dessa företag när det gäller elektroniktillverkning, berömmer Patrik Knutsson.

- Vi försöker vara mycket öppna mot våra allianspartner. De får tidigt reda på våra planer och vi träffas på toppchefsnivå flera gånger om året.

Listan spikades före sommaren, och är ett påtagligt resultat av Corporate Sourcings arbete. Tidigare har varje Ericssonbolag haft egna motsvarande listor. Totalt finns därför i dagsläget något hundratal kontraktstillverkare som har beställningar från något Ericssonbolag, enligt vad Elektroniktidningen uppskattar. Det antalet är nu på väg att minska radikalt.



Lista med tre nivåer


Den nya listan har tre nivåer, och Patrik Knutsson poängterar att den inte på något sätt är låst. Om någon leverantör missköter sig på något sätt - till exempel inom kvalitet, leveranssäkerhet eller kapacitet - så riskerar den leverantören att åka ned till nästa nivå, den så kallade observationslistan, med ett tiotal företag.

- På observationslistan finns både nya och beprövade leverantörer. Vi ska utvärdera deras styrkor och strategier för att avgöra om de passar Ericssons behov på både kort och lång sikt.

Listan har en tredje del också, med leverantörer på väg ut. En konsekvens av renodlingen är ju att affärerna med många av dagens leverantörer ska avslutas, eller outphasas som det heter på Ericssonlingo. Vilka företag som finns på observationslistan och på listan över leverantörer på väg ut vill Knutsson inte specificera offentligt. Uppgifterna är känsliga, och Ericsson har ännu inte kontaktat alla inblandade.

En intressant fråga är naturligtvis vilka produkter som över huvud taget blir aktuella för kontraktstillverkning, och vilka Ericsson väljer att tillverka internt. Svaret hänger på om produkten anses som kärnverksamhet eller inte. Och det avgörs i sin tur av varje produktområde inom koncernen. Stöd för beslutet finns i ett dokument kallat ESP, Ericsson Strategic Planning.

Att på ett enkelt sätt beskriva vad som är kärnverksamhet låter sig inte göras, och det ändrar sig dessutom över tiden. En produkt kan vara kärnverksamhet när den introduceras på marknaden, men bli aktuell för kontraktstillverkning vid ett senare tillfälle. Likaså finns många produkter som närmar sig icke kärnverksamhet i takt med att Ericssons fokus förskjuts mot Internet och IP- kommunikation.

Resonemanget om kärnverksamhet avgör allt från vilka fabriker som ska säljas till vilka komponenter som man ska köpa in själv eller låta underleverantörer köpa in.

- Asicar och RF-komponenter är oftast kärnkompetens, medan standardkomponenter oftast inte är det, kommenterar Patrik Knutsson.



"Kvaliteten har blivit bättre"


Ericssons började systematiskt öka andelen produktion hos underleverantörer för 3-4 år sedan. Den så kallade outsourcingvågen har tidvis mötts av en hel del kritik, både externt och internt. Starkast ljöd kritiken - förstås - när fabriken i Norrköping lades ned.

- Vi lärde oss en hel del av Norrköping. Vårt mål är att försöka sälja fabriker i stället för att lägga ned.

Belackarna hävdar också att kvaliteten blir lidande jämfört med tillverkning i egen regi. Men det håller inte Patrik Knutsson med om.

- Det går givetvis att hitta produkter där kvaliteten blivit sämre, men det finns också sådana där kvaliteten förbättras. Generellt har kvaliteten ökat, vilket är ett högt betyg åt såväl leverantörerna som vår egen upphandlingsförmåga, säger han.

När det gäller underleverantörsstrategi har elektronikindustrin länge sneglat på bilindustrin, som ansetts ligga före i utvecklingen. Patrik Knutsson, som tidigare jobbat på Saab och General Motors, säger att han personligen tror att det förhållandet är på väg att ändras.

- Inom vissa områden, exempelvis logistik, tycker jag faktiskt att vi är minst lika duktiga, säger han.

På några års sikt ser han ingen anledning till att Ericsson skulle ligga efter något företag i världen vad gäller underleverantörsstrategi.

Antalet underleverantörer kommer då troligen att ha minskat ännu mer, och internt på Ericsson har kanske produktgrupperna på Corporate Sourcing blivit färre. Men grundtanken att Ericsson ska utnyttja sin storlek den kommer man inte att överge under överskådlig tid.

- Med en enad front får vi större volymer och därmed betydligt bättre villkor, säger Patrik Knutsson.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)