JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Små företag köper mest över Internet
Med dygnetruntöppet och brett utbud har komponenthandeln flyttat ut på Internet. Antalet marknadsplatser för komponenthandel har exploderat de senaste åren. Handlarna lockar med möjligheten både att hitta svåråtkomliga komponenter och att kunna sälja de du själv fick över
Genom att kombinera konstruktionsverktyg och komponenthandel ska försäljningen på nätet ta fart.
För att locka fler kunder erbjuder marknadsplatserna allt fler extratjänster, allt ifrån enkla varublad till konstruktionshjälp eller direktkoppling till ditt eget konstruktionsprogram.

Enligt analysfirman Dataquest i San José är världens uppskattningsvis 500 000 elektronikkonstruktörer en viktig målgrupp för den som vill lyckas med sin försäljning. Därför satsas det på verktyg både för inköpsavdelningen och konstruktionsgruppen.

- Det kommer att finnas webbplatser som erbjuder både designverktyg och e-handel med komponenter, säger Laurie Balch som är analytiker på Dataquest.

Eftersom antalet konstruktörer är relativt få tror Dataquest att det bara finns utrymme för ett fåtal stora tjänsteportaler på marknaden.

- Det är troligt att säljare av komponenter och säljare av konstruktionshjälp kommer att samarbeta i gemensamma portaler, säger Laurie Balch.

Hon tror att både konstruktionshjälp och komponentförsäljning via Internet är bärande affärsidéer var för sig, men att det kommer att ske flera samgåenden i branschen.

Ulf Sandberg på Stockhomsföretaget Legotronic använder Internet flitigt för inköp av komponenter till sin legotillverkning och tycker att webben står sig bra i jämförelse med att handla direkt av en säljare.

- Säljarna vet ju ändå ofta inte vad det är de säljer, säger han.

Men ännu har e-handlarna enligt honom en bra bit kvar när det gäller att göra webbplatser som fungerar bra. Enligt Dataquest är det just mindre företag som Legotronic som är de troligaste kunderna hos marknadsplatserna eftersom de ofta inte har investerat mycket pengar i egen IT-utrustning eller andra lösningar för elektronisk handel.

På Elfa märker man en allt större tillströmning av kunder på den elektroniska versionen av sin katalog. Försäljningen ökar med en procent varje månad och idag har företaget 20 procent av sina inkomster från webb-butiken.

- Vi har inga egentliga konkurrenter som katalogdistributörer i Sverige, säger Lennarth Engman som är affärsområdeschef för e-handeln på Elfa.

Men det finns utländska distributörer med verksamhet som vänder sig direkt mot Sverige med svenska priser och information. även katalogdistributörerna erbjuder extratjänster som möjlighet att ladda ned datablad och enligt Lennarth Engman är det en populär service.

- Vi har ungefär 800 databladsnedladdningar i månaden, säger han.

Amerikanska Usbid slår sig för bröstet med en ökning av antalet användare med 15 procent i månaden och satsar på att knyta till sig stora kunder. Däremot talar man inte om hur många användare man har.

Kontraktstillverkaren Vellinge Electronics inköpschef Leif Lundquist är däremot skeptisk till många av de nya marknadsplatserna.

- Det är möjligt att det finns tillfällen när de är bra, men det finns många lycksökare i branschen, säger han.

Han tror i stället på långsiktiga relationer med sina leverantörer och på att bygga upp system för elektronisk handel med dem.

- Det är heller inte bra för priserna att lägga ut för många förfrågningar på olika platser, säger Leif Lundquist.

Viljan att ha långsiktiga relationer med sina leverantörer har amerikanska Partminer tagit fasta på. Deras system går ut på att inköparen lägger upp sina normala kundrelationer i marknadsplatsens system och sköter beställningarna därigenom som vanligt.

Partminer går bara in med erbjudande till kunden när dess ordinarie leverantör inte klarar att leverera i tid. Att lägga upp sina leverantörer är kostnadsfritt och hittills har mer än 140 000 användare registrerat sig hos företaget. Men marknadsplatsen används inte för mer än 20 000 förfrågningar per vecka.

- Det är fortfarande ganska nytt att använda Internet för sina inköp, säger Carsten Helt som är ansvarig för försäljning och internationell marknadsföring hos Partminer.

Amerikanska Fastparts som handlar med överskottskomponenter menar också att marknaden är ny och att det återstår mycket att göra för att träna upp konsumenterna i att handla via nätet. Företaget har cirka 3 000 medlemmar på sin marknadsplats men köpen är ännu så länge inte så många.

- Det är svårt att få folk att vänja sig av med att använda fax och telefon, säger John Spensieri som är marknadschef på Fastparts.

Hans företag lägger ned mycket resurser på att omvända företagens inköpsavdelningar. Och även om Fastparts också har flera extratjänster vid sidan av den rena komponenthandeln för att driva trafik till sin webbplats så tror han att det bara är antalet lyckade köp som kommer att avgöra om webbsatsningarna blir en framgång.


Jonas Ryberg
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)