JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Distributörerna tar över när tillverkning försvinner

Elfa får nya kunder av sina leverantörer

När volymtillverkningen av elektronik lämnar Sverige försvinner flera storkunder från den svenska marknaden.Detta får till följd att flera komponenttillverkare släpper sin direktförsäljning och lämnar över till distributörer att sköta kundvård, tekniskt stöd och marknadsföring. En trend som flera distributörer fått många nya kunder på.
Elfa märkte av de första tecknen på trenden redan 1999, alltså före lågkonjunkturen. En stor komponenttillverkare rationaliserade och drog ner Sverigekontoret. Elfa fick ta över ansvaret för den lokala representationen.

- Därefter har det följt ett pärlband av företag. Inget av företagen har stängt helt i Norden, men de har dragit ner kraftigt, berättar Lennarth Engman på Elfa.

För Elfas del rör det sig vid det här laget om ett tiotal tillverkare som företaget fått ta över kunderna från.

- I några fall var det vi som tog initiativet, vi närmade oss leverantören och frågade dem "har ni tänkt på att ni kunde göra så här?"

Elfa inte ensamma
Enligt Lennarth Engman är detta en viktig orsak till att Elfa klarat de senaste årens långa nedgång relativt intakt. Elfa är inte ensamt om att märka denna trend. Även Bejoken har fått ta över kunderna från ett antal tillverkare, även om det snarare rör sig om ett halvdussin för deras del.

- Små kunder har blivit för dyrt för tillverkarna. De släpper kunder på upp till 100 000 kronor åt oss och koncentrerar sig på miljonkunderna, säger Kjell Ekholm på Bejoken.

Miljonkunder har det blivit färre av sedan Ericsson dragit ner tillverkningen i Sverige. Någonting som inte bekymrar Kjell Ekholm.

- Utan Ericssons dominans blir Sverige ett litet mer normalt land.

- Tillverkarna trodde att Ericsson, Nokia och ABB var större än de var. Därför investerade de i lokalkontor. Sedan följde de konjunkturen och drog sig tillbaka, instämmer Georg Svensson på Martinsson Elektronik.

- Många företag ser i dag Norden som en relativt svårtillgänglig marknad, med vissa starka varumärken som är svåra att rå på, beskriver Lennarth Engman på Elfa.

Får supportansvaret
När komponenttillverkarna drar sig tillbaka lämnar de även över ansvaret för teknisk support och marknadsföring till distributörerna.

- Det ställs väldigt lite krav på ökad teknisk kompetens. Vi har ju inte samma spetskompetens som leverantörens egna tekniker, men vi ser till att knyta utvalda tekniker hos leverantören till oss. Och om vi får samma fråga från tio kunder kan vi avlasta den tekniska supporten hos tillverkaren, tycker Lennarth Engman.

Trots att tillverkarna lämnar över ansvaret till distributörerna betyder det inte att de får ensamrätt på fabrikaten.

- Det skulle strida mot EUs konkurrenslagstiftning, säger Lennarth Engman.

Han är övertygad om att det handlar om en makrotrend, över hela Europa växer distributörernas andel av komponentmarknaden. Och att den är nyttig för branschen. Kjell Ekholm på Bejoken håller med.

- Tillverkarna rationaliserar och får bättre lönsamhet, och vi får fler kunder och får bättre lönsamhet. Bägge vinner på det.

Elias Nordling

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)