Micropower är känt för sina batteriladdare, som tillverkas i Växjö. I början av förra året köpte företaget ett utvecklingsteam i Göteborg, som är specialiserat på litiumbatteriteknik. Därmed har förtaget lagt grunden till en komplett energilösning med både egenutvecklade batterier och laddare. Nu finns det planerar på att även bygga en fabrik för batterimoduler i Växjö.
Torbjörn Sundström |
– Vi är det enda företaget som idag tillverkar både laddarlösning och litiumbatteriet, säger Torbjörn Sundström och fortsätter:
– Jag känner i varje fall inte till något annat. Det finns ju de som sätter sitt varumärke på endera produkt, men vi har ju faktiskt genuint konstruktionsansvar och egen tillverkning av båda. Det är en väldig fördel, för vi kan styra processen från två håll.
Idag är Torbjörn Sundström tillsammans med Dag Lundström ansvariga för verksamheten i Göteborg.
För drygt fyra år sedan drog de två igång Specificate Innovation i Göteborg. Knappt tre år senare – i februari förra året – köpte Micropower verksamheten som idag är ett dotterbolag med namnet Micropower Lionova.
– Vi är ett rent utvecklingscenter, men vi har även fått marknadsansvar för energilagring inom Micropower. Det är ett nytt marknadsområden som ännu inte kommit så långt. Det handlar om stationär kraft, som solceller, vindparker och drivning av telekombasstationer.
Under de tre åren på egna ben utvecklade Göteborgsteamet grunden till ett modulbaserat system för litiumjonbatterier, kallat LionBrix.
– Vi såg att många projekt inte blev av för att det var för dyrt att utveckla specialbatterier. Då sa vi att vi måste göra nått som är likt legobitar, som går att köpa ur en katalog och byggas ihop i den formfaktor, kapacitet och spänning som man vill ha, utan att tumma på trygghet.
Idag består LionBrix av fyra olika modulversioner, som alla är identiska förutom längden. De kan byggas ihop av celler med en mängd olika egenskaper, utan att behöva ändras. Den minsta modulen består av 16 battericeller, den största har 72. Alla har cellspänningen 3,7 V.
Med modulerna går det att bygga lösningar från 24 V upp till 800 V, med kapacitet från 45 Ah och uppåt.
– Sen kan de parallellkopplas upp till flera MWh. Men det är fortfarande bara antalet moduler som man spelar med.
I varje modul sitter det elektronik och mjukvara som hanterar allt från att mäta temperatur och spänning till intelligent styrning och kommunikation med omvärlden.
En central styrenhet – här döpt till eBrix – måste till för att skapa ett helt batterisystem. Den övervakar modulerna – exempelvis sköter den balanseringen så att alla moduler har samma laddstatus – och är dessutom gränssnittet till användarens system. I ett fordon hanterar enheten all styrning och integration till fordonet, samt kommunikationen med laddaren.
– I ett hussystem med solcellsanläggning så är det eBrix som tar emot och ger ifrån sig strömmen och kommunicerar med solanläggningen. Det är gränssnittet mot användaren, som exempelvis kan koppla in sig för att fråga efter laddstatus eller styra laddaren den vägen.
Genom hela systemet finns full redundans. Alla sensorer finns i dubbla versioner och det går att styra och mäta på två sätt oberoende av varandra, för att alltid säkerställa att inga farliga situationer kan uppstå.
– Jättesäkra och jättedyra batterier är inte så svårt att bygga, men att konstruera lättproducerade, tåliga, säkra batterier till låg kostnad är en utmaning.
Hittills har en första generationen av LionBrix och eBrix tagits fram. Produkterna tillverkas i Micropowers fabrik i Växjö, som också tillverkar batteriladdare.
– Vi har gått vidare till nästa generation. Den första serien är färdig. Jag kan inte säga så mycket om den, men modulerna gör vi inte mycket med utan det handlar helt klart om mjukvaruutveckling som gör allt smidigare och enklare.
Denna artikel har tidigare publicerats i magasinet Elektroniktidningen. För dig som jobbar i den svenska elektronikbranschen är Elektroniktidningen gratis att prenumerera på – våra annonsörer betalar kostnaden. Här ansöker du om prenumeration (länk). |
I våras lanserade Micropower ett service- och analysverktyg, kallat GET, som ligger i molnet. Än så länge är det en tjänst för företagets laddare, men även batterierna ska anslutas inom kort.
– Idag görs redan detta i vissa kundapplikationer, men då är det kunden som tar hand om data från vårt batteri. På sikt ska vi själva kunna göra det direkt via laddaren, då kan exempelvis våra servicetekniker få information om något problem skulle uppstå.
– Vi blir mer och mer av ett tjänsteföretag, även om vi tillverkar produkter, konstaterar Torbjörn Sundström.
Strategin är att tillverka få artiklar i höga volymer. I Växjö har som nämnts produktionen kommit igång, men planen är att bygga en stor fabrik för litiumjonmoduler. Några detaljer om fabriken vill företaget dock inte släppa i skrivande stund.
När expansionen drar igång på allvar kommer företaget att behöv anställa i Växjö. Det talas om ett 30-tal personer, varav 15 till 20 ska arbeta i den nya fabriken.
– Vi letar även folk till utvecklingen här i Göteborg. Högst på listan just nu står mjukvaruingenjörer och elektronikkonstruktörer, men också mekanikingenjörer.
I dagsläget arbetar tio personer med utvecklingen i Göteborg.
– Närmast siktar vi på att bli 15 personer, men sen kommer vi att expandera ytterligare, säger Torbjörn Sundström.