JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Så vill Radio Designta storrevansch
Trots fjolårets storförlust på över 400 miljoner kronor siktar Radio Design nu på nya marknader, med bland annat Bluetooth och "software defined radio" i produktportföljen.


Kistaföretaget Radio Design har beslutat öka antalet medarbetare från 160 till 500 inom 18 månader. Efter aktieägartillskott på 546 miljoner kronor 1999 tar företaget nu sats in på nya heta områden. Radio Designs största tillgång är cirka hundra skickliga mobilnätkonstruktörer och nu har företaget beslutat utöka sin kapacitet för systemutveckling dramatiskt.

Bluetooth, programvarubaserade basstationer, smarta mobilterminaler och mobila Internettjänster skall ge nytt liv åt företaget som förra året redovisade en fakturering på bara 18 miljoner kronor. De nya produkterna skall snabbt dominera försäljningen och den smarta basstation som tidigare varit Radio Designs paradprodukt kommer bara att säljas i mycket begränsad omfattning, enligt den nya affärsplanen.

- Jag tror att vi kommer att gå runt i slutet av år 2000, säger Tom Bryant- Meisner, vice vd för Radio Design.

Skall det målet nås handlar det om en dramatisk ökning av omsättningen. Företaget borde öka omsättningen med 500 procent och nå en omsättning på över hundra miljoner kronor bara för dagens personalstyrka.

- Vi har avtal med ett antal kunder, bland annat Pharmacia Upjohn och Adtranz och vi håller på att få in ett antal kunder. Vi är idag också underleverantör till en av de stora mobiltelefontillverkarna, säger Bryant-Meisner.



Olika tjänster i samma terminal


Han vill inte säga vilken telefontillverkare som Radio Design samarbetar med. Men budskapet är klart. Radio Design vill bli en underleverantör av viktiga systemkomponenter till andra tunga leverantörer. Det gäller till exempel nya intelligenta mobilterminaler som klarar kommunikation via olika mobilnät, till exempel Bluetooth, GSM eller radiolanstandarden IEEE 802.11.

- Jag har samma intelligenta enhet hemma som när jag utnyttjar mitt lokala intranet på jobbet, som när jag pratar, surfar eller kör bil.

Det betyder att jag vill utnyttja både fria och begränsade frekvensband, jag vill prata via en annan operatör beroende på i vilken situation jag är, var jag befinner mig. Enheterna kommer att bete sig olika beroende på vilket radionät de använder.

Det kommer säkert att bli olika typer av debitering beroende på om jag rör på mig mycket eller om jag sitter stilla hemma, säger Bryant-Meisner.

Och det här terminalsystemet ska ni sälja till Nokia eller Ericsson?

- Ja, jag tror att vi kommer att ingå som en möjlig kompetent partner. Om vi skulle vara underleverantör till Ericsson, Nokia eller Lucent tror jag att möjligheten är stor. Vi hoppas i alla fall det.

Företagets verksamhet kan delas i fyra huvudområden. Programvarubaserade basstationer och smarta mobilterminaler (software defined radio) för mobilnät, lokala radionät för data och telefoni baserade på Bluetooth, mobila Internettjänster och smarta basstationer för analoga mobiltelefonisystem som NMT450.

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)