Cisco går nu in på kontorsväxelmarknaden och tar upp kampen med Ericsson, Lucent, Nortel, Siemens och Alcatel även på denna traditionella telekommarknad som idag är värd mer än 100 miljarder kronor per år.Cisco har nyligen köpt den amerikanska kontorsväxelleverantören Selsius som utvecklat en IP-baserad kontorsväxel och redan har sina produkter i drift hos slutkunder. Ericsson och andra konkurrenter är på väg att lansera motsvarande produkter.
- Vi väntar nu ett genombrott för IP-telefoni och räknar med att bli ledande leverantör av kontorsväxlar, säger Paul Di Leo, marknadsansvarig hos Cisco för den nya produkten i Europa.
- Cisco är idag nummer ett inom IP-telefoni, säger han och pekar på företagets starka ställning när det gäller routrar och annan utrustning för att överföra IP-telefoni.
Men det är självklart något helt nytt när Cisco nu även börjar sälja egna IP- telefoner.
Diskussion med EnatorFörsäljning av kontorsväxlar kräver en mycket stark lokal serviceorganisation i varje land eftersom kunderna inte accepterar några stillestånd för telefontrafiken. I Sverige diskuterar Cisco bland annat med Enator om att företaget skall sälja Ciscos kontorsväxlar på den svenska marknaden, enligt Di Leo. I Sverige dominerar Ericsson och Nortel med Alcatel och Philips som uppstickare.
I Ciscos nya kontorsväxelsystem ansluts telefonen med en vanlig Ethernetkontakt (RJ45) till det lokala datanätet. Varje telefon har en IP-adress och kan därmed fritt flyttas runt i datanätet. Växeln, Cisco Call Manager, skickar telefontrafiken till IP-adressen.
Ciscos IP-baserade system klarar samtrafik med både det vanliga kretskopplade telefonnätet och med traditionella kretskopplade kontorsväxlar.
Företaget håller öppet för vilken IP-telefonistandard systemet skall klara. Det dominerande alternativet just nu är H.323 från Internationella Teleunionen och två andra alternativ från Internetvärldens standardiseringsorganisation IETF.
Företagsspecifika gränssnittCisco anger att systemet klarar de två signaleringsstandarder som dominerar vid samtrafik mellan kontorsväxlar i Europa, Q-Sig och DPNSS. Detta innebär rent teoretiskt att ett stort företag kan integrera Ciscos kontorsväxlar med sina befintliga kontorsväxlar.
Det är dock inget litet steg att tränga in hos storföretagen. Problemet är att alla kontorsväxelleverantörer sedan länge har egna interna gränssnitt mellan telefonen och telefonväxeln och dessutom egen signaleringsstandard.
Motståndet mot standardisering och öppna gränssnitt har länge varit starkt bland leverantörerna vilket pressat upp priserna. Normalpris på världsmarknaden har länge varit cirka 500 dollar per anknytning.
Cisco siktar på att bli en lågpriskonkurrent och planerar införa flera öppna gränssnitt, främst mellan växel och telefoner liksom ett öppet API så att fristående företag kan utveckla nya tjänster, anger företaget.
Den produkt som nu finns ute på marknaden klarar maximalt 1 500 anknytningar och Cisco planerar höja kapaciteten i systemet. Storföretag behöver system som klarar flera tiotusentals anknytningar.
I hela världen finns cirka 250 miljoner anknytningar i kontorsväxlar, varav 130 miljoner i växlar med fler än 100 anslutna telefoner. Årligen säljs nya kontorsväxlar för cirka 40 miljoner anknytningar. Enbart i Västeuropa svarar telekunder med egen kontorsväxel för drygt 50 procent av telefonbolagens intäkter. För 1996 var det drygt 900 miljarder kronor.
Göte Andersson