JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Renässans för NMT450
Tack vare intelligenta antenner kan det analoga NMT450-systemet konkurrera med GSM i storstäder. Ericsson jobbar med ett sådant system, det andra i världen efter grannen Radio Design.


Ericsson lovar nu höja kapaciteten i NMT450 med dramatiska 1 000 procent, med hjälp av intelligenta styrbara antenner. NMT450 kan därmed konkurrera med GSM i storstäderna. Ericsson har visat sin prototyp av det nya basstationssystemet för Elektroniktidningen.

- I Ryssland är trycket starkast, framför allt i Moskva och St Petersburg. Där behövs högkapacitetsnät, säger Olle Ljungfeldt i Ericsson Radio Systems, ansvarig för analoga mobiltelefonisystem.



Tiotals miljoner abonnenter


Utgångspunkten för hela moderniseringen att Ericsson nu tror på stark expansion för NMT450. Kapaciteten skall höjas, systemet skall digitaliseras och även klara multimediakommunikation. Ericsson har en helt ny vision för NMT450.

Abonnentantalet kan öka från dagens cirka två miljoner i hela världen till minst fem miljoner, kanske till och med flera tiotal miljoner abonnenter.

- Alla dessa prognoser skulle kunna vara rätt. I sämsta fall får NMT450 fem miljoner abonnenter. I bästa fall kan siffran bli betydligt högre, säger Ljungfeldt.

Den absolut viktigaste frågan för nätoperatörerna är att höja kapaciteten. Det skall klaras med nya intelligenta basstationssystem.

NMT450 har i standardutförande 180 kanaler med kanalavstånd 25 kHz. Systemet har tilldelats 4,5 MHz. Avsikten är att med mer intelligent användning av den tilldelade frekvenskapaciteten höja antalet abonnenter per radiocell.

Dagens basstation klarar 600 abonnenter per radiocell. Detta system skall nu graderas upp till 1 200 abonnenter per cell. Därefter införs den nya intelligenta styrbara antennen och då klaras 1 800 abonnenter per cell. Därefter skall kapaciteten höjas till 6 000 abonnenter per cell. Så ser Ericssons plan ut.

Att Ericsson har bråttom är mycket klart eftersom konkurrenten Radio Design lovar leverera sitt nya basstationssystem redan 1999. Radio Design lovar att dess intelligenta system klarar 800 procent fler abonnenter än dagens basstationer.



Tolv antenner i tre sektorer


Ericssons nya basstationssystem består av ett antennsystem och ett intelligent styrsystem. Basstationens antenn är delad i tre sektorer som var och en har fyra fast monterade panelantenner. Denna antenn täcker 360 grader. Traditionella antenner har en antenn per sektor.

Det nya bastationssystemet fungerar enligt följande:

Varje mobiltelefon i trafik tar upp en kanal. När en mobil kommer in i en sektor så signalerar mobilen sin närvaro till basstationen via de fyra panelantennerna.

Radiosignalen från mobilen når var och en av antennerna vid olika tidpunkter. Denna information bearbetas i realtid i programvara. Programvaran beräknar vinkeln mellan mobiltelefonen och antennen, samt mottagen signalstyrka från mobilen. Beräkningarna uppdateras i realtid, så att antenndiagrammet anpassar sig när mobilens rör sig.

Detta ger underlag att elektroniskt rikta antennen och ge mobilen bästa möjliga signal och dessutom undertrycka strålning till och från andra mobiler. Resultatet blir att radiofrekvenserna kan nyttjas effektivare, fler abonnenter kan packas in i en cell med bibehållen talkvalitet.

Tekniken är välkänd i militära sammanhang. Den används i radarsystem för att följa rörliga mål. Ericsson anger att det nya är metoden att klara den intelligenta styrningen av antennen på ett billigt sätt samt att anpassa tekniken till ett mobiltelefonisystem.

Göte Andersson



NMT450 siktar på digitalisering


NMT450-standarden skall moderniseras. Först skall kapaciteten höjas dramatiskt med hjälp av intelligenta basstationer. Sedan kommer en digitalisering som öppnar porten för datakomtjänster av alla slag.

Under senaste månaden har NMT-världen tagit sikte in i framtiden. Det handlar om flera stora strategiska beslut för att NMT450 skall kunna konkurrera på längre sikt.

Det första viktiga beslutet gäller att standarden för NMT450 nu skall ändras på centrala punkter för att klara kapacitetshöjningen. Besluten togs den 28 maj av den så kallade NMT-gruppen, som består av de gamla nordiska telefonbolagen samt telefonbolagen i Nederländerna och Schweiz. Det är NMT-gruppen som äger specifikationerna för NMT-systemet.

Besluten innebär att effektkontroll mellan basstation och terminal skall specificeras, antennsystemet skall inkluderas i specifikationen och även handburna mobiltelefoner skall ingå i standarden. Förslagen är klara i september och besluten skall tas i oktober. Förändringarna är nödvändiga för att produkter från olika leverantörer skall kunna fungera tillsammans.

Det andra viktiga beslutet gäller digitaliseringen. I höst kommer den första rapporten om hur detta ska gå till, och redan i början av 1999 kan besluten om teknikvalen bli klara om allt går i lås. Arbetet utförs av NMTMoU, en organisation för de nätoperatörer och systemleverantörer som finns på NMT- marknaden, idag för övrigt värd cirka 20 miljarder kronor per år.

Initiativet i NMTMoU ligger idag hos de tunga NMT-operatörerna i Östeuropa. Många av dessa nätoperatörer har bara licens för att driva NMT450-nät och om de skall överleva på sikt måste de kunna konkurrera med GSM-näten. Därför är de mycket intresserade av att digitalisera NMT450.

Digitaliseringstrycket är så starkt att den stora frågan inte gäller om digitaliseringen ska genomföras utan vilken teknik som skall väljas. Det menar Ericsson Radio och Radio Design och båda utreder nu vilket alternativ som är bäst.

Ett alternativ är att införa en bantad version av GSM i NMT450-bandet, ett annat är att skapa en särskild digital standard för NMT450 baserad på tidsmultiplexering (TDMA) men som ryms inom NMT450:s systembandbredd.

När detta val är klart så är nästa steg att införa datakomtjänster, och då handlar det framför allt om paketdatatekniken GPRS. Med GPRS pressas kostnaden för datakomtjänsterna kraftigt, och dessutom klaras multimediatjänster.

På sikt måste NMT450 kunna erbjuda samma slag av paketdatatjänster som GSM för att kunna konkurrera.

GA

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)