JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Med dubbla datanät får bilarna flexibla IT-system
Ny standard ska klara information och underhållning

Det ska bli lättare för bilindustrin att införa nya tjänster för information och underhållning. Detta tack vare en ny nätstandard med gränssnitt mot bilarnas Can-system.
I USA utvecklas nu de första personbilarna med nätarkitektur enligt den standard som för några månader sedan presenterades av Amic, The Automotive Multimedia Interface Consortium. De nya näten skall hantera informations- och underhållningstjänster.

- Amic etablerar huvudprinciperna för nätverken i framtidens smarta fordon, säger Kent-Eric Lång, chef för det svenska fordonselektronikkonsultföretaget Mecel.

Via ett gränssnitt skall Amic-näten samverka med de Can-nät som finns i de flesta moderna bilar. Bakom Amic står General Motors, Ford, Toyota, Honda, Nissan, Renault och Fiat.

Den nya nätarkitekturen ger biltillverkarna ökad valmöjlighet mellan att utveckla egen teknik eller köpa färdiga produkter från underleverantörer. Via gränssnittet, som kallas VSI, Vehicle Services Interface, kan systemen också samverka.

Heltäckande positionering

Positionering är ett exempel som visar vad detta handlar om. Föraren ser positionen på en display som är ansluten till Can-bussen. Information om positionen kan hämtas in via GPS, via GSM eller genom att räkna pulser från bilens hjul.

GPS-systemet, anslutet till Can-nätet, är standardalternativet. Men när fordonet inte kan ta emot signaler från GPS-satelliterna så inhämtas data från GSM-nätet. Denna information bearbetas i en enhet som är ansluten till Amic-nätet och uppgiften skickas via VSI in i Can-nätet.

När fordonet är utanför GPS- och GSM-nätens täckning så träder ett tredje system i drift, där positionen beräknas med ledning av senaste kända position genom att räkna pulser från de fyra hjulen. Detta tredje system kan anslutas till antingen Can- eller Amic-nätet.

Två sammankopplade i nät i bilen: ett Amic-nät och ett företagsspecifikt Can-nät
Poängen för fordonstillverkaren är att denne själv kan välja vilka delar i positioneringssystemet som baseras på egenutvecklade produkter och vilka komponenter som baseras på standardiserade massproducerade billiga produkter.

Bilindustrin får med detta ökad flexibilitet. Tidigt utvecklad egen teknik kan ge konkurrensfördelar, men vara dyr att producera. I senare bilmodeller kan samma funktion flyttas till Amic-nätet och då baseras på billigare komponenter. Bilisten får i båda fallen tillgång till samma funktion.

Ställer krav på Can-nätet

Gränssnittet VSI, som klarar samtrafik mellan Can- och Amic-näten, är något helt nytt. Vad Can-meddelanden betyder har hittills inte följt någon standard. Amic har därför angett minimikrav för vilken samtrafik egenutvecklade Can-nät skall klara.

Bland kraven ingår säker identifiering av fordonet, redovisning av vilka samtrafiktjänster som Can-nätet klarar, start av fordonet och diagnostik. Både GM och Ford har redan planerat införa den nya nätstandarden.

Amic har också upprättat en lista på över 70 standardmeddelanden som fordonstillverkarna frivilligt kan införa i VSI. De täcker bland annat fordonets drift, kontrollsystem och underhållningstjänster.

Först långsamt, sedan snabbt

I den första versionen av standarden finns bara en enda fysisk nätstandard angiven för Amic, ett standardnät baserat på Can som heter IDB-C. Amic har därmed valt att införa ett standardiserat Can-nät som har begränsad kapacitet, 250 kbit/s. Förutom IDB-C ingår en audiobuss kallad Lisa.

Amic anger att i version två av standarden skall högkapacitetsnät och radiobaserade nät tillföras. Besluten om version två kommer senare i år eller under 2002. Amic utvärderar två högkapacitetsnät, Most och IEEE 1394b, båda baseras på fiberoptiska plastkablar och klarar 100 Mbit/s. Avsikten är att dessa högkapacitetsnät skall klara både audio och videotjänster. För radiotjänster räknar Amic med att välja Bluetooth.

En viktig del i Amic är den Javabaserade tjänsteservern. Amic har startat samarbete med industrigruppen OSG, Open Service Gateway. Saab och Ericsson har gemensamt drivit att den standard för serverplattformar som OSG utarbetat även skall anpassas och ingå i Amic. Ericssons avsikt är helt enkelt att leverera en standardplattform till bilindustrin som hanterar alla viktiga tjänster i Amic-miljö. Amic och OSG ska nu i juni starta diskussionerna om detta vid ett möte i Göteborg, organiserat av konsultbolaget Semcon på initiativ av Amic.

Fördelen med en sådan utveckling är att IT-industrin därmed svarar för en kontinuerlig utveckling av en tjänsteplattform som klarar att hantera tjänster från konkurrerande leverantörer. Detta driver på utvecklingen av tjänster för öppna Amic-nät.


Göte Andersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)