- Can kommer att användas för bilens övriga system som det ser ut idag, säger Ove Josefsson på Volvo.
Enligt branschkällor förväntas både Volvo och Saab komma med bilmodeller med Most-nät i år men Ove Josefsson vill inget säga om tidpunkten.
- Däremot kommer vi mycket snart att se bilar från Tyskland med Most, det ligger nära i tiden. Det var tyskarna som startade Most-konsortiet och de blir först ut med bilarna, men det är många som ligger i kö, säger Ove Josefsson.
Anders Björnberg, Saab Automobil, har samma åsikt.
- Vi ser att det behövs olika nätverk för olika funktioner. Can är etablerat för de vanliga funktionerna, säger han.
Saab väntar sig att tillverkarnas egna Cannät kommer att vara standard i de flesta bilmodeller de närmaste tio åren.
- När bilen utrustas med bildskärm får optisk fiber en helt annan giltighet. Hårdvarumässigt är det viktigt att det blir en standard, det är inte lika viktigt att själva kommunikationsprotokollet blir standard, säger Anders Björnberg.
Most slår igenom i Amic
Svenska branschexperter förväntar sig att många europeiska fordonstillverkare nu kommer att införa Most-nät i sina personbilar, det gäller även tillverkare som GM-ägda Opel. Detta kommer också att påverka hela den internationella utvecklingen på området och framför allt då den fortsatta standardiseringen av Amic.
Diskussioner pågår också mellan Amic-gruppen och Most-konsortiet om hur Most kan integreras i version två av Amic-standarden, anger Elektroniktidningens källor. Det skulle kunna bli så att Most-standarden i praktiken slår igenom i Amic.
Samtidigt saknas många viktiga funktioner i Most-standarden, till exempel det viktiga gränssnittet mellan Most och Can-nät som i Amics version kallas VSI.
Göte Andersson