Först bland Europas stora traditionella telefonbolag startar nu brittiska BT storskalig nationell utbyggnad av trådlösa datanät (IEEE 802.11b) och även Bluetooth.
Amerikanska Cisco är huvudleverantör av nätutrustningen. Investeringen beräknas till cirka 1 miljard kronor de närmaste åren. Motorola svarar för nätintegration.
- Vi planerar även införa WLAN baserade på IEEE 802.11a och IEEE 802.11g som klarar högre kapacitet samt en publik tjänst baserad på bluetoothaccess, säger Keith Trevorrow på BT till Elektroniktidningen.
Företaget räknar med att den nya brittiska tjänsten skall ge årliga intäkter i storleksklassen 7,5 miljarder kronor om fem år, väl i klass med vad svenska GSM-nät genererar idag.
Inte tillåtet idag
BT avvaktar nu bara den brittiska regeringens beslut om de kommersiella villkoren. Idag är sådana tjänster förbjudna i bland annat Storbritannien och Frankrike. Den brittiska regeringen har aviserat att reglerna skall ändras senast i höst. Därefter kan den storskaliga utbyggnaden ta verklig fart.
BT anger att man riktar sin nya tjänst till företagskunder men brittiska Financial Times, som vanligen är välunderrättad, anger att BT även planerar bygga yttäckande nät för hushållsmarknaden. Detta innebär naturligtvis att WLAN-näten kan ta en mycket stor del av marknaden för bredbandsanslutning.
- Vi har inte fattat några beslut att bygga ut yttäckande WLAN för hushållsmarknaden. Vi studerar att bygga yttäckning med WLAN baserade på IEEE 802.11b. Det är attraktivt. Det kan bli så, säger Keith Trevorrow.
Företaget planerar att etablera samtrafik och roaming med andra WLAN-, GPRS- och 3G-nät.
I Europa har tidigare bara Telia, Telenor och Sonera bland de traditionella telefonbolagen lanserat publika WLAN-tjänster men de är dyra och enbart riktade mot affärskunder. Det har därför varit en öppen fråga om det verkligen blir några stora publika WLAN-nät med tiotals miljoner abonnenter i Europa. BT:s nya strategi innebär att företaget faktiskt försöker lägga sig i täten för en sådan utveckling.
- Vi anser att det är logiskt att stora nätoperatörer i länder som Tyskland, Italien och Spanien bygger ut WLAN-nät precis som BT gör i Storbritannien, säger Simon Williams, talesman för Cisco, som arbetar med BT:s stororder.
Blir det en utbyggnad i stor skala öppnar det naturligtvis en jättemarknad för Cisco som idag är världens största leverantör av nätutrustning baserad på IEEE 802.11.
Även i övrigt dominerar amerikanska leverantörer denna marknad.
Allt fler terminaler utrustas med 802.11 och Bluetooth vilket innebär att de nya publika näten snabbt kan få många användare.
- Jag räknar med att WLAN baserade på IEEE 802.11 kommer att byggas ut i stor skala i Europa. BT är inte ensam bland de tunga nätoperatörerna om planerna. I USA har Voicestream, ägt av Deutsche Telecom, startat utbyggnad av publika WLAN, säger Bertil Thorngren, professor vid Handelshögskolan i Stockholm och tidigare chef för Telias koncernplanering.
WLAN tar marknad för 3G
Självklart kommer en bred utbyggnad av WLAN att ta marknadsandelar från GPRS och 3G. Men exakt hur stor del WLAN tar återstår att se.
Elektroniktidningen har talat med flera telekomanalytiker i Stockholm och de har ingen entydig uppfatt-ning om saken eller är till och med tveksamma till om BT:s strategi verkligen håller. Det är uppenbart att de inte har satt sig in i företagets planer.
- På detta område är jag inte påläst för fem öre, säger Håkan Wranne, Fisher & Partners Fondkommission, till Elektroniktidningen.
Så du har inga kommentarer?
- Nej, svarar han.
En av de etablerade telekomanalytikerna säger vad han anser på villkor att Elektroniktidningen inte talar om hans namn. Han är mycket tveksam till BT:s miljardinvesteringar.
Menar du att BT gör fel?
- Ja, svarar han.
- Problemet med WLAN är att alla operatörer förlorar pengar på det. Basstationerna är inte så dyra, det är uppkopplingen mot nätet som har kostat mycket pengar hittills.
Om Telias WLAN-satsning:
- Telia går ju inte i konkurs på det, men de berättar inte vad de förlorar. Vi tror inte att de direkt tjänar pengar på det, säger han.
Gunnar Andersson, Handelsbanken:
- Vi ser generellt all WLAN-teknik som komplement till 3G, med olika målgrupper. På de ställen där man kan bygga WLAN har tekniken sin nisch, men för massmarknadstjänster vet vi att användarna inte vill gå till en telefonkiosk. Man får ingen rörlighet, säger han.
Ingar Lindholm, Göte Andersson