JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Strid om fordonsradar skakar Europa
Bilindustrin vill införa billig fordonsradar i stor skala med start de närmaste åren och vill därför nyttja 24 GHz-bandet för detta.Men det är nu stor risk att det blir ett nej från Europas frekvensmyndigheter.
En europeisk utredning pågår i regleringsorganisationen CEPT och bilindustrin är mycket kritisk till telekomindustrin, vädersatellitoperatörerna och de radioastronomer som försöker stoppa bilindustrins planer.

Bilindustrin räknar med att de nödvändiga sensorerna för fordonsradar i dagsläget kostar 500 kronor per enhet om 24 GHz-bandet nyttjas medan priset för en sensor med motsvarande funktion i 77 GHz-bandet kostar cirka 5 000 kronor, enligt en expert i statliga svenska Vägverket som ser positivt på bilindustrins planer.

Det finns redan idag volymproduktion av sensorer för 24 GHz-bandet och USA har valt detta band för tekniken.

CEPT kommer med sin rapport om några månader men det är redan nu klart att det i utredningen finns ett förslag till ett så kallat interimsbeslut, som tillåter användning av fordonsradar i 24 GHz-bandet under en begränsad tidsperiod och för en begränsad volym bilar. Detta förslag har läckt ut och en offentlig strid har utbrutit.

Över 40 länder i Europa är medlemmar i CEPT och de ska rösta om rapporten. Förslaget går sedan till EU där även EU-länderna röstar om saken. EU:s beslut kan sedan bli obligatoriskt för mer än 25 länder. Tyskland är starkt för. Men Frankrike och många andra länder är tveksamma eller negativa och det gäller även svenska regleringsmyndigheten PTS.

PTS står tveksamma
- PTS är i dagsläget ytterst tveksamma till förslaget till interimsbeslut för fordonsradar i 24 GHz bandet då skyddet för andra tjänster inte är helt klarlagt. Vi måste ta hänsyn till de användare som redan har tillstånd i bandet och som kan påverkas negativt av denna nya tjänst, säger Catarina Wretman, PTS.

- PTS anser annars att det är värdefullt med den nya radartekniken och har därför arbetat för att få tillstånd ett permanent band i Europa, 77 till 81 GHz, för detta ändamål, säger Wretman.

- Vi kan i dagsläget inte uttala oss om huruvida en interimslösning kommer till stånd eller ej. Vi vet inte hur resten av Europa kommer att ställa sig till detta i slutänden, säger Catarina Wretman.

BMW och DaimlerChrysler leder en tung industrigrupp med både fordonstillverkare och komponenttillverkare som aktivt driver sin sak.

Svenska Volvo Personvagnar visade nyligen upp en fordonsradar baserad på 77 GHz-bandet vid bilmässan i Detroit och Volvo PV är uppenbart intresserade av fordonsradar.

Saab Automobiles menar att det är viktigt att komma åt den billigaste tekniken.

- Om inte 24 GHz-bandet släpps fritt måste vi använda 77 GHz som är dyrare och därmed uppstår kanske aldrig en massmarknad, säger Christer Nilsson i Saab Automobiles som dock räknar med att fordonsradar kommer i vanliga bilar före år 2010.

Enligt Saab är nyttan med fordonsradarn att effektivare förarinformationssystem blir möjliga och på längre sikt kan kanske viss automatik införas som hjälper till i kritiska trafiksituationer

Ingar Lindholm

Göte Andersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)