JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. MCI skrotar det kretskopplade globala telefonnätet

Den amerikanska nätoperatören MCI:s telefontrafik ska i fortsättningen gå via samma IP-förbindelser som den vanliga surftrafiken. Företaget kommer att spara miljarder kronor på att bara behöva nyttja ett nät istället för två.
Engine Softswitch
Engine Softswitch inkluderar en telefoniserver som styr trafiken för ett antal Media Gateway. Telefoniservern styr signaleringen och därmed samtrafiken med andra nät för all trafik. Media Gateway konverterar trafik från kretskopplad trafik till IP-trafik och omvänt. En eller flera telefoniservar och ett stort antal Media Gateway ersätter befintliga transitväxlar och signaleringsnät i MCI:s globala telefoninät

MCI
MCI har ett av världens största nät. Det internationella nätet når 140 länder och 2800 städer. MCI:s IP-nät har totalt 4500 accesspunkter (Points of Presence). Företaget är en av världens största internationella nätoperatörer och konkurrerar med bland andra AT&T, Sprint, Telecom Italia och Teliasonera.
MCI hette tidigare Worldcom och är en av världens mest skandalomsusade telekombolag eftersom redovisningsskandalen som uppdagades för två år sedan. Företaget har nu fått ny ledning och försöker återta sin position på världsmarknaden.
Förändringen blir möjligt genom att MCI inför Ericssons nya IP-telefonisystem Engine Softswitch som klarar att prioritera telefontrafiken före den vanliga IP-trafiken. Därmed kan kvalitetskraven för telefonitrafiken klaras trots att trafik av olika slag blandas på samma förbindelse, säger företrädare för Ericsson som nu hoppas att MCI ska bli en pilotkund för företaget gentemot hela världsmarknaden.

- Ericsson Softswitch klarar samma prestanda och egenskaper för telefoni via IP-förbindelser som Ericssons ATM-baserade Engine, säger Ragnar Erkander på Ericsson till Elektroniktidningen.

- En viktig begränsning är att högst 30 procent av trafiken på en enskild IP-förbindelse är prioriterad trafik och att resten är oprioriterad trafik, säger Ragnar Erkander.

En annan förutsättning är att MCI använder moderna routrar i sitt internationella IP-nät som klarar att hantera prioriterad trafik. Ericsson har de senaste åren provat Engine Softswitch med routrar från både Cisco och Juniper och har då sett att tillräckligt bra prestanda kan uppnås när routrarna konfigureras för att klara telefonitrafiken, anger Erkander.

På engelska används begreppet "Convergence Networking" som handlar om konvergens, att trafikslag som tidigare behövt ett eget nät nu i fortsättningen kan dela på ett gemensamt IP-nät med hög kapacitet. En sådan nätrationalisering innebär möjligheter att spara tiotals miljarder kronor för världens telefonbolag.

Det riktigt nya är att Ericsson nu redovisar att kunder som MCI faktiskt beslutat införa Engine Softswitch. Och MCI bekräftar för Elektroniktidningen att företaget ska införa Engine Softswitch i hela sitt globala nät med start under 2005.

Sedan slutet av 90-talet har Ericsson sålt en ATM-baserad Enginelösning till ett stort antal nätoperatörer, däribland svenska Teliasonera. Engine Softswitch är helt enkelt en efterträdare till ATM-baserad Engine.

Enligt var Elektroniktidningen erfar kommer även brittiska BT att införa Engine Softswitch för telefoni i sitt internationella nät.

Elektroniktidningen har talat med Teliasoneras experter och de har inte hört talas om någon annan global nätoperatör som redovisat att de ska införa ett motsvarande IP-telefonisystem i samma globala skala som MCI. MCI:s beslut ser därmed ut att vara det största hittills.

Teliasonera själva har infört Siemens IP-telefonisystem i sitt nationella nät i Finland. Telecom Italia har annonserat att de inför IP-baserat telefonisystem i sitt nationella långdistansnät. Elektroniktidningen har hört talas om andra mindre operatörer som gjort sammalunda, men ingen i klass med MCI.

Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)