Telekombranschens analytiker vågar inte tro att mobil-tv är mobilindustrins nästa stora inkomstkälla. Elektroniktidningen har talat med etablerade svenska telekomanalytiker. Ingen tror att en verklig massmarknad står bakom hörnet. Samtidigt är det en sådan utveckling branschen hoppas på.
Mobilindustrin i Europa tror på två tekniska standarder för broadcasting av mobil-tv. MBMS, från 3GPP, är avsedd för de frekvensband som tilldelas GSM och UMTS. Då kan bara tjänster med låg datahastighet erbjudas, på nivån 64 kbit/s. Standarden klarar högre hastigheter, upp till 1,5 Mbit/s, om operatören har tillgång till större frekvensutrymme. Digital Video Broadcasting Handheld (DVB-H) är en global standard, baserad på den europeiska för digitala markbaserade tv-nät, Digital Video Broadcasting-Terresterial (DVB-T). DVB-H integreras med GSM/3G-näten. Inga länder har ännu beslutat om frekvenstilldelning för DVB-H. |
- Det är möjligt att tjäna pengar på mobil-tv men frågan är hur. De stora intäkterna kommer från vanlig rösttelefoni. Det finns säkert intäkter men vem får dem, de som förmedlar eller leverantörerna av innehåll? säger Lena Österberg, Enskilda Securities, till Elektroniktidningen som svar på frågorna om mobil-tv blir lönsamt i Sverige för nätoperatörerna, och hur mobil-tv kommer att utvecklas.
- Om mobiloperatörerna ändrar sina tariffer så att det blir intressant för användarna att ta hem musik och video över mobilnätet kan det bli affär. Annars kommer användarna fortsätta att ladda ned på annat sätt. På lång sikt är det säkert ekonomiskt, säger Helena Nordman-Knutson, Öhman Fondkommission, en av Sveriges bästa telekomanalytiker.
Håkan Wranne på Fischer Partners Fondkommission vill inte ens uttala sig i frågan.
Även telekomindustrins folk har en avvaktande inställning till betydelsen av mobil-tv framöver.
- Under 2006 borde industrin veta om vi får en verklig massmarknad för mobil-tv, säger Per Nordlöf, Ericsson.
Bengt Nordström, chef för konsultföretaget Northstream, brukar vara optimistisk om mobilindustrins utvecklingsmöjligheter men vad gäller mobil-tv är han försiktig.
- 2007 eller 2008 kan vi se om mobil-tv tar fart och får volym, säger Bengt Nordström, till Elektroniktidningen.
Enligt Reuters ger amerikanska mobilindustrin och telekomanalytiker på Wall Street. samma svar. Det finns en tvekan.
Många operatörer har lanserat mobil-tv baserad på streamingteknik. Varje abonnent har en egen förbindelse till en videoserver. Då kan bara något tiotal samtidigt nyttja tjänsten via en normal basstation. Om mobil-tv ska bli en masstjänst måste tekniken låta tusentals abonnenter samtidigt se samma tjänst via samma basstation.
Streamingtekniken används i praktiken för att prova tjänster och se om abonnenterna verkligen är intresserade. Lansering för en massmarknad kräver ny teknik i stor skala. Först när mobiloperatörerna är beredda att investera i broadcastingteknik kan mobil-tv bli billigt för en massmarknad.
Eva Ekelöf, Göte Andersson