Europa kraftsamlar för en gemensam standard för avancerade telematiktjänster. Det långsiktiga målet är att alla fordon år 2020 ska ha en helt ny generation tjänster, och kunna utbyta information via olika nät. Och kunna hämta information med hjälp av olika sensorer.
Wimax tar täten År 2004 beslutades att radionätstandarden WiMax ska ingå i telematikstandarden CALM. Enligt amerikanska experter kommer WiMax svara för huvuddelen av telmatiktrafiken i tätbefolkade områden. Om visionen håller är det en utmaning för Ericsson, Nokia, Siemens och andra som levererar 3G-nät. Då klarar WiMax att konkurrera om en stor del av en marknad, där 3G-näten UMTS och Cdma2000 hittills varit de mest trovärdiga alternativen. Varken Ericsson eller Nokia har visat planer på WiMax-produkter för ändamålet. CALM har nära 20 specifikationer. Ett antal avser radionät och hur de ska nyttjas för telematikkommunikation. Det gäller 3G-nät, Wlan (IEEE 802.11a), vägtullstandarden DSRC (Dedicated Short Range Communications) och WiMax. Kommunikation ska klaras till bilar som kör 200 kilometer per timme. |
Över 40 företag i Europa ska utveckla och prova olika slags delsystem med sikte på att nya personbilar från slutet av 2008 ska kunna utrustas med den nya standardiserade tekniken.
Enligt branschens experter är det målet med de projektansökningar som två tunga konsortier lämnade i slutet av mars till EU-kommissionen i Bryssel.
Dessa projektansökningar är än så länge hemliga, men enligt den information Elektroniktidningen fått, finns där för första gången förslag om hur Europa i full skala ska införa de telematiksystem som diskuterats i flera år.
Från Sverige deltar Volvo, Ericsson, Vägverket, Gatespace Telematics, Kapsch TraffiCom och Stockholms kommun i konsortiet CVIS (Cooperative Vehicle Infrastructure System). Det andra projektet heter SafeSpot.
Alla samlas i två projekt
- CVIS och SafeSpot är mycket viktiga. De kopplar ihop alla viktiga aktörer i Europa för att prova, verifiera och införa tekniken. För Europa är EU-projekten en grundläggande förutsättning för att införa tekniken, säger säger Knut Evensen, i det norska företaget Q-Free, till Elektroniktidningen.
Evensen arbetar med telematikstandardisering i Europa, i den globala standardiseringsgruppen TC204 inom ISO och den USA-baserade standardiseringsorganisationen IEEE.
EU ska enligt planerna satsa 82 miljoner euro (750 miljoner kronor) på CVIS och SafeSpot. Detta sker inom ramen för programmet eSafety - Cooperative Systems for Road Transport, i unionens forsknings- och utvecklingsverksamhet.
Kommissionen granskar förslagen beslut väntas i slutet av detta år.
Alla inblandade parter satsar stora egna resurser. Det innebär att den svenska satsningen IVSS (Intelligent Vehicle Safety Systems) till stora delar ingår i CVIS. (Se Elektroniktidningen nr 16/2004.)
Fördelen med detta är att redan beslutade svenskfinansierade projekt får EU-pengar och att svenska lösningar lättare får genomslag. På detta sätt jobbar även industrin i Tyskland och i andra länder, och det innebär att redan startade nationella telematikprogram alltså kan få en rejäl injektion genom Europasamarbetet.
Riskerar utslagning
För delprojekt som inte får EU-stöd handlar det naturligtvis om risk för utslagning från den nya telematikmarknaden.
Målet för CVIS och SafeSpot är att i Europa införa en global telematikstandard som heter CALM (Continuous Air interface for Long och Medium distance).
CALM har ett mycket starkt stöd av bilindustrin som definitivt vill ha global standard. CALM utarbetas av standardiseringsgruppen TC 204 inom ISO.
Göte Andersson