Ingen kan tvivla på IP-TV Det traditionella telefonbolaget som tjänar sina pengar på kretskopplad telefoni är nu snabbt på väg till historien i industriländerna. De telebolag som vill överleva måste klara trippelplay – bredband, telefoni och tv – i det fasta nätet. Framgången för Com Hem med trippelplay visar att detta är verklighet redan idag i Sverige. Om Telia verkligen ska klara att konkurrera med Com Hem måste Telia inom det närmaste året fatta en rad strategiska beslut om storskalig nätutbyggnad för att möta hotet. Det bedömningen gör flera branschexperter. Det blir därför spännande att se om Telia snart väljer samma strategi som exempelvis BT, Deutsche Telecom och Telefonica i Europa och Verizon och AT&T i Nordamerika. Vid telekomindustrins förra stora investeringsboom, 3G i Europa, valde Telia en försiktig strategi. Det visade sig efteråt vara ett riktigt val. Samtidigt kan ingen idag tveka inför IP-TV. Antalet IP-TV-abonnenter har vuxit till cirka fem miljoner idag. Europa och Asien svarar för cirka två miljoner vardera och USA för under en miljon. I många länder är IP-TV helt enkelt telefonbolagens alternativ i trippelplay-buketten. IP-TV har gjort succé i länder som av historiska skäl saknar tunga kabel-tv-bolag. I Frankrike, Italien och Spanien var de helt enkelt inte tillåtna under lång tid. Just dessa tre länder svarar idag för cirka en miljon IP-TV-abonnenter efter en mycket snabb tillväxt de senaste åren. Den italienska bredbandsoperatören Fastweb har cirka en halv miljon abonnenter och är därmed störste IP-TV-operatören i Europa. Enligt uppgift betalar den genomsnittlige abonnenten hos Fastweb cirka 900 euro – drygt 8 000 kr – om året. Så höga intäkter borde intressera både uppstickare och traditionella telefonbolag. Spanska Telefonica och France Telecom har båda cirka 300 000 IP-TV-abonnenter vilket visar att de menar allvar. I Sverige har Telia inte redovisat antalet IP-TV eller trippelplay-abonnenter. En gissning är att Telia ligger långt efter. |
Genom tuff priskonkurrens försöker Com Hem locka mer än en miljon kabel-tv-kunder att köpa även bredband och telefoni. Telefonitjänsten lanserades i stor skala sista kvartalet 2005 och därmed blev så kallat trippelplay verklighet. Ingen annan nätoperatör erbjuder idag trippelplay till så stor andel av svenska folket som Com Hem.
Enligt källor med goda kunskaper om Telia är läget allvarligt. Fortsätter utvecklingen i samma riktning blir det utan tvekan katastrof för Telias traditionella telefonaffär.
Telia har idag cirka 3,8 miljoner kunder med fast telefoni. Men hotet från Com Hem är större än så eftersom trippelplay ytterst handlar om Telias marknadsandel för alla viktiga tjänster i det fasta nätet (telefoni, bredband och tv) för nästan hälften av de svenska hushållen.
Framgången för Com Hem i Sverige bekräftar en ny och viktig trend. Telefonbolag som vill överleva måste erbjuda trippelplay och måste klara att konkurrera med kabelbolagens tv-tjänster. Det gör inte Telia idag.
Stora telefonbolag i bland annat USA och Tyskland har det senaste året lanserat mycket tunga investeringsprogram i storleksordningen flera tiotal miljarder kronor, för att klara konkurrensen från kabelbolagen. De erbjuder IP-TV i mycket stor skala och har startat kraftig utbyggnad av fibernät.
Något motsvarande investeringsprogram har Telia hittills inte presenterat.
Köp tre – betala för två
Com Hem är Sveriges största kabelbolag med 1,7 miljoner anslutna hushåll idag, framför allt i flerfamiljshus och de stora tätorterna i Sverige. Företaget siktar nu på snabb expansion för trippelplay.
Säljargumentet är klart, abonnenten får tre tjänster – tv, telefoni och bredband – men betalar bara för två. År 2010 räknar Com Hem med att nå cirka 1,6 miljoner kunder med hela paketet.
– Vi räknat med att huvuddelen av våra kunder, minst 800 000 hushåll, valt vår trippelplaytjänst om fem år, säger Christer Abrahamsson, ansvarig för teknikstrategi i Com Hem, till Elektroniktidningen.
Om Telia inte klarar att vända trenden så kommer Com Hem att bli en av landets absolut största nätoperatörer när det gäller trippelplaytjänster, rentav lika stor som Telia i det fasta nätet. Varken Bredbandsbolaget (ägt av Telenor) eller Tele2 har lika stor samlad kundbas i fasta nät i Sverige.
Kabelbolagen har ett bättre utgångsläge än telefonbolagen för trippelplay och IP-TV. De har redan mycket hög kapacitet, abonnenten är normalt ansluten med koaxialkabel med en teoretisk kapacitet i klassen 5 Gbit/s till varje abonnent.
Behovet av nätinvesteringar är inte lika stort. Det kabelbolagen behöver göra är att införa ny utrustning i kabelnäten och intelligent utrustning för nya tv-tjänster, telefoni och bredbandstjänster. Sådan utrustning finns framme.
Kabelbolag ökar tv-utbudet
I USA har kabelbolagen idag mer än 50 procent av alla bredbandsabonnenter och de har lanserat telefoni i stor skala. I Europa har de stora kabelbolagen slagit in på samma spår. Sammantaget innebär detta att kabelbolagen har eller snabbt är på väg att skaffa sig kapacitet att erbjuda trippelplay och ett mycket stort tv-utbud som inkluderar traditionell analog tv, digital-tv, IP-TV och HDTV (skarp-TV).
Att HDTV och nya platta bildskärmar står inför genombrott borde gynna kabelbolagen ännu mer, eftersom tv-tjänster är deras kärnverksamhet.
Det är en bukett av detta slag som Com Hem erbjuder när de ska vinna mot Telia. De erbjuder sedan tidigare cirka 120 tv-kanaler i digital och analog form och därtill kommer nu de nya tv-tjänsterna.
– Com Hem planerar lansera HDTV i slutet av 2006 och IP-TV under 2007. Abonnenterna byter då till en ny set-top-box som klarar HDTV, digital-TV och IP-TV-tjänster, säger Christer Abrahamsson.
Com Hem använder nätutrustning som baseras på DVB-standarden för tv-tjänster. Cisco, Motorola, Samsung och Philips är de största leverantörerna till Com Hem.
För bredband och telefoni nyttjas standarden Docsis, i praktiken gemensam för USA och Europa. Största leverantörer till Com Hem för dessa produkter är Cisco och Alcatel.
Den senaste versionen av Docsis heter 3.0 och den klarar minst 160 Mbit/s nedlänk till abonnenten och 120 Mbit/s i upplänken. Com Hem räknar med att införa denna version år 2007. Bolaget planerar också att genom en upphandling få fram en hybridbox som klarar HDTV, IP-TV och snabbt bredband. Det återstår att se vad leverantörerna klarar här.
Telenätet klarar inte HDTV
Tydligt är också att marknaden för HDTV börjar ta fart i USA och Europa. En HDTV-kanal baserad på standarden MPEG4 behöver cirka 12 Mbit/s och detta innebär naturligtvis att nätoperatörerna behöver hög kapacitet fram till abonnenternna, betydligt högre än vad dagens telenät med ADSL och VDSL kan prestera, vilket ger kabelbolagen en fördel.
I USA kan vi se att stora kabelbolag även planerar köpa radiofrekvenser för att därmed täcka en större del av befolkningen. Traditionellt täcker kabelbolagen cirka 60–70 procent av befolkningen i de tunga industriländerna.
Det är verkligen ingen tvekan om att kabelbolagens offensiv med trippelplay via fasta nät innebär en stor utmaning för de traditionella telefonbolagen. Dessa har faktiskt bara två alternativ – stora investeringar eller på sikt utslagning.
Com Hem Com Hem har 1,7 miljoner kunder över hela Sverige, drygt 40 procent av Sveriges cirka 4 miljoner hushåll. Bolaget har cirka 500 anställda. Företaget startades som Televerket Kabel-TV på 1980-talet. Telia tvingades sälja verksamheten för att tillmötesgå EUs konkurrenskrav. Köpare var Wallenberggruppens investmentbolag EQT, som sedermera avyttrade företaget med stor vinst. Idag ägs Com Hem av The Carlyle Group och Providence Equity. |