JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ”Bistert innovationsklimat för medicinteknik”

ImageSverige har länge varit ett föregångsland när det gäller framtagande av nya innovationer inom den medicintekniska branschen och en mängd produkter och tjänster har tagits fram av svenska företag. Några exempel är pacemakern, strålkniven, ultraljud, kuvösen och dialysen.
Det är nu viktigt att se till att vi fortsätter vara framgångsrika inom detta segment och arbeta för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för innovationer inom den medicintekniska branschen. Detta är en av Swedish Medtechs, branschorganisationen för medicinteknik, målsättningar med sin verksamhet.

Swedish Medtech har idag runt 140 medlemsföretag som svarar för närmare 90 procent av den medicintekniska marknaden i Sverige. Då branschen är mycket bred så har våra medlemsföretag produkter inom bland annat röntgen, ortopediska implantat, stentar, minimal invasiv kirurgi, pacemakers, dialys och hjälpmedel för handikappade samt förbrukningsartiklar. Medlemmarna är både stora och små företag, tillverkare och distributörer.

Tyvärr kan vi idag se att det finns orosmoln vad gäller innovationsklimatet i Sverige. Svenska landsting tar idag ofta mycket lång tid på sig innan nya tekniker och innovationer introduceras i vården. Många av våra medlemsföretag vittnar om att man tidigare haft fördelen av att den svenska marknaden drivit fram innovationer. Idag är bilden en helt annan där många landsting väljer att upphandla äldre produkter vilket tvingar de svenska företagen att söka sig utomlands för att hitta en marknad för de innovativa produkterna.

De allra flesta medicintekniska produkter säljs in via offentliga upphandlingar inom olika regioner eller genom direkt försäljning till sjukhus eller kliniker. I denna process görs ofta ingen formell bedömning av kostnadseffektiviteten. Produkter som har en hög kostnad, men en bättre långsiktig effekt som genererar besparing i samhällsekonomin i stort och på lång sikt, får svårt att vinna genomslag när upphandlingar görs med ett 2-3 års perspektiv. Nya innovationer kan därför ha extra svårt att komma in på marknaden. Det är oerhört viktigt att man ser till det långa perspektivet i upphandlingsprocessen och till produktens egentliga värde för samhället i stort istället för att fastna i den enskilda klinikens budget. Här handlar det om att försöka skapa en incitamentsstruktur där långsiktigheten premieras i upphandlingar och andra beslut som har med tillgänglighet och inköp att göra.

Swedish Medtech arbetar aktivt tillsammans med hälso- och sjukvården för att bryta detta mönster att bara se till sin egen budget och försöker bredda bilden av en produkts möjligheter att på flera områden förbättra samhällsekonomin. Det handlar om att på sikt skapa ett system där svenska patienter får tillgång till bästa möjliga teknologi på ett så samhällsekonomiskt effektivt sätt som möjligt. Det är något som gynnar den svenska medicintekniska industrin såväl som patienten och samhället i stort.

Sara Öberg, kommunikationsansvarig Swedish Medtech

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)