JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Jan Tångring:
Scanias ellastbil är inget utan en plan 
I en reklamfilm för sin nya elektriska lastbil pratar Scania sju minuter om lastbilarna i sig. Och nio minuter om tjänster som behövs för att göra den användbar.

Liten räckvidd och långa pauser för laddning. Det är verkligheten för elektriska lastbilar av idag.

Det gör logistik krångligt på ett nytt sätt. 

Det är inte bara att tuta och köra. Du behöver som kund ha en plan för att maximera nyttan av lastbilen. 

I alla fall att döma av Scanias lansering av en ny elektrisk lastbil för regional transport. 

Reklamen pratar lika mycket om tjänster från Scania, som om lastbilen i sig. Lite mer faktiskt, mätt i minuter av den reklamfilm Elektroniktidningen tittar på.

När Scania säljer en elektrisk lastbil så hjälper de kunden att ta hänsyn till alla faktorer. Scania tar hänsyn till klimat, höjdskillnad och last. Och förarnas behov. 

Sedan hjälper de kunden dimensionera batterierna och planera verksamheten. Scania rekommenderar hur många laddare som ska installeras. Kanske föreslår företaget nya vägval för köruppdragen.

Att fråga vilken räckvidd en elektrisk lastbil har är lite grand som att fråga hur långt ett snöre är. Det beror på. 

Med 40 tons tågvikt är räckvidden som en tumregel 32 mil, med en snittfart på 80 km/h. 

Men vad är utetemperaturen? Hur stora är höjdskillnaderna under sträckorna? Behöver godset kylning? Är lastbilen kanske tom på vägen tillbaka? Allt detta påverkar den faktiska räckvidden och behovet av att ladda under uppdraget. Med 64 tons tågvikt sjunker tumregelns räckvidd till 23 mil.

Den obligatoriska förarrasten på 45 minuter är kanske inte längre förhandlingsbar. Den kanske måste finnas med, och på en plats med en reserverad snabbladdare, för att jobbet ska kunna göras överhuvudtaget.

Scania ställer sin egen expertis som garant för de lastbilar som kunden investerar i. Scania ser till att de faktiskt kommer att kunna fungera i verksamheten med maximal upptid. 

I önskefallet är kundens behov inte större än att dagens körning kan genomföras i sin helhet fram och åter på en enda laddning. Då kan batteriet slöladdas under natten. Eller så behövs snabbladdning under dagen. Hur passar den med förarnas arbetstider? 

Rekommendationerna ser till att vara framtidssäkrade. Kanske vill du starta försiktigt med att elektrifiera tre av dina tio lastbilar. Då rekommenderar Scania laddstationer som är förberedda för utbyggnad. Och så är lastbilarnas laddanslutning dimensionerad för att tåla megawattladdning den dag det finns.

Ur Scanias perspektiv är krånglet med räckvidd kanske lika mycket en affärsmöjlighet som ett problem – Scania kan sälja på att lösa problemet. 

Det är samtidigt en win-win för på det viset kan elektrisk frakt bli en lösning som blir realistisk för fler. 

Detta i väntan på större batterier, högre laddeffekter, vätgasdrift, batteribyten, elvägar eller något annat genidrag som trollar bort räckviddsproblemet.  

Fram till dess är logistiklösningar med fasta rutter den klart lägst hängande frukten.  

Svenska uppstarten Einride bygger egna elektriska lastbilar, men visste redan från början att det var logistiken i sig som var nyckelproblemet, inte att utveckla en ellastbil. Det är de logistiska verktygen som är Einrides starka kort. Ellastbilarna i sig köper Einride hittills in från andra tillverkare.

Idag ser vi att den etablerade  lastbilstillverkaren Scania arbetar med samma tänk – det företaget säljer är inte bara fordon utan hela logistiksystem.

Scania målar upp bilden att du med stöd av dess lastbilspaket ska kunna få samma ekonomi i fraktverksamheten som du har idag. Kanske till och med bättre.

Här är hårdvaran

Den nya lastbilen är utvecklad för regionala transporter och är utrustad med sovhytt om du vill. 

Batteriet är på upp till 624 kWh. Det kan snabbladdas med upp till 375 kW, motsvarande 300 km/h.

Den finns både som lastbil och som dragbilsekipage.

Produktionsstarten är planerad till Q4 2023

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus