Per Henricsson:
När skruvdragaren blev mjuk
Den som passerat Arlanda på sistone har inte bara mötts av Ericssons budskap som täcker väggarna och handlar om miljarder uppkopplade enheter, kirurgi på distans och intelligenta fabriker. Även Atlas Copco har hakat på om än i blygsammare skala.
Det anrika verkstadsbolaget säger dock inget om uppkoppling, industriellt IoT eller sakernas Internet. Det känns underförstått, precis som vi har elnät, motorvägar och järnvägar. Atlas Copco frågar istället om vi som passerar förbi vet att över hälften av alla företagets utvecklingsingenjörer arbetar med avancerad mjukvara?
En skruvdragare eller kompressor är inte längre en pryl man köper en gång för att sedan aldrig mer ha kontakt med tillverkaren. När prylarna definieras av mjukvara och är uppkopplade kan tillverkarna uppgradera och förändra egenskaperna långt efter det att produkterna lämnat fabriken. För tillverkarna hägrar också möjligheten att lära sig mer om hur produkten används.
Biltillverkaren Tesla använder möjligheten för att uppgradera programvaran utan att ägarna behöver besöka någon verkstad. Mest omtalat är kanske nya funktioner i autopiloten men företaget har också ökat räckvidden i bilar som befunnit sig i vägen för orkaner. Det handlar om Michael, Florence och Irma som ställt till med stor förödelse i den amerikanska södern. Tesla har tillfälligt låst upp batterikapacitet för att underlätta för ägarna att sätta sig i säkerhet. Möjligheten fungerar såklart bara om man betalat för en mindre batterikapacitet än vad bilen levererats med.
Volkswagens köp av Wireless Car – AB Volvos verksamhet inom uppkopplade personbilar – visar att tekniken kan vara värd miljardbelopp. Wireless Car är en av pionjärerna på området och sköter över tre miljoner uppkopplade bilar från åtta märken i 75 länder.
Trenden är mumma för Ericsson som hoppas att operatörerna får en ny intäktskälla från uppkopplade prylar och därmed investerar mer i sina nät.
Hur snabb utvecklingen blir är för tidigt att säga, likaså hur mycket av pengarna som hamnar i operatörernas fickor och så småningom spiller över till Ericsson.
Helt klart är dock att varken skruvdragare eller kompressorer är hårda produkter längre.