Forskningsinstitutet Rise har drygt hundra testbäddar som ska göra det enklare för industrin att gå från idé till produkt genom att snabbt kunna testa ny teknik. Den 7 september presenteras ett antal som är inriktade på produktion när innovationsprogrammet Lighter tillsammans med Smartare elektroniksystem genomför Digi Demo Day.
I slutet av juni meddelade Husqvarna att en leverans av kretskort drabbats av problem. Nu rapporterar företaget att det handlar om 20 000 stycken varav 3000 till 4000 finns i Sverige.
De tre tunga tillverkarna av kommersiella fordon – Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton (som äger Scania) har undertecknat en avsiktsförklaring om att installera och driva ett offentligt laddningsnätverk för batteridrivna tunga fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar över hela Europa.
Amerikanska biltillverkaren General Motors investerar i en litiumgruva som kommer att bli landets största. GM är inte ensam bland biltillverkarna om att försöka säkra tillgången på litium för sin kommande elbilsflotta.
Stena Recycling investerar 250 miljoner kronor i en anläggning för batteriåtervinning i Halmstad. 95 procent av litiumjonbatterierna ska kunna återvinnas i en process som är ny.
I januari undertecknade svenska Jondetech – som utvecklat en liten och billig ir-sensor – en överenskommelse med den schweizisk mönsterkortstillverkaren Varioprint. Målet var att före halvårsskiftet ingå ett långsiktigt samarbete för att ta den svenska sensorn till volym. Nu flyttar företagen fram tidsfristen tre månader, som en följd av ökade ledtider i pandemins fotspår.
Igår meddelade Trafikverket att det blir E20 mellan Hallsberg och Örebro som får landets första permanenta elväg. Vilken teknik som ska användas är inte klart.
Snart är det upp till bevis. Efter tre och ett halvt år ska det EU-finansierade forskningsprojektet SUITCEYES redovisa hur ett plagg kan läsa av omgivningen och med hjälp av vibrationer överföra informationen till en person som varken ser eller hör. Projektet är koordinerat från Högskolan i Borås.
Innan decenniet är över kan du köpa en elektrisk Volvo som tar dig Stockholm–Göteborg tur och retur på en laddning. Det lovade Volvo Cars igår under en presentation som på många sätt liknade en presentation från elbilspionjären Tesla. Här är likheter och olikheter mellan de två elbilstillverkarnas planer.
I mitten av april lanserade svenska Urbanista ett par hörlurar som laddas av likaledes svenska Exegers solceller. Nu går det att förbeställa lurar för 1995 kronor, med leverans i slutet av juli.
Enligt mediauppgifter kommer Nissan att expandera sin battericelltillverkning på 1,9 GWh i Storbritannien till 18–20 GWh. Den första tillverkningslinan ska startas år 2024 med en kapacitet på 6 GWh.
Linköpingsföretaget Epishine – som utvecklar och tillverkar tryckbara organiska solceller för inomhusbruk – har tecknat ett avtal med den schweiziska distributören CCAG.
Kontraktstillverkaren Note ska installera ytterligare en ytmonteringslina i sin kinesiska fabrik för att kunna hantera en ny order på 150 miljoner kronor under 12 till 15 månader.
Göteborgsföretaget Powercell Sweden – som utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar – etablerar ett norskt dotterbolag. Samtidigt säljer företaget sitt innehav i det norska samriskbolaget Hyon.
Kistaföretaget Polarium, som utvecklar och säljer reservkraft till bland annat telenät, har ingått ett långsiktigt partnerskap med den svenska battericellstillverkaren Northvolt. Därmed blir Polarium först i världen med Northvolts battericeller i energilagring för telenät.
Franska biltillverkaren Renault säkrar sin tillgång till elbilsbatterier genom att bygga en egen 24 GWh-fabrik i Douai i norra Frankrike. Dessutom köper Renault in sig i den oberoende franska gigafabriken Verkor för kunna lägga beslag på 20 GWh av dess produktion år 2030.
Det blir en gradvis nedstängning av GSM- och 3G-näten i Sverige under de kommande åren. Den 28 september kör PTS ett digitalt informationsmöte där operatörerna presenterar sina tidsplaner.
Linköpingsföretaget Epishine – som utvecklar tryckbara organiska solceller för inomhusbruk – tar in 80 miljoner kronor. Axel Johnsons solinvesteringsbolag AxSol blir därmed största enskilda ägare.
Det blev tummen upp efter utvärderingen i höstas men först nu har programkontoret för Smartare Elektronik fått finansiering för ytterligare tre år av Vinnova.
1200 publika och semipublika laddpunkter med hög effekt behövs år 2030 i Sverige för att tillgodose behoven hos tunga elektriska lastbilar. Det konstaterar organisationen Power Circle i ett nyproducerat faktablad.
Igår kom domen från Förvaltningsrätten som gav PTS rätt att förbjuda Huawei i de svenska 5G-näten. Det kinesiska bolaget ger dock inte upp utan överväger att överklaga till nästa instans.
Linköpingsbaserade Senion, som utvecklat ett positioneringssystem för inomhusmiljöer som köpcentrum, har förvärvats av den amerikanska operatören Verizon. Inga detaljer om affären avslöjas.
Distributören Caltech kompletterar sortimentet med italienska MCB Electronics, som utvecklar specialanpassade produkter för bland annat batteritest och elkraftapplikationer.
En utvecklare vid namn Miguel Ojeda kommer under ett år att ägna sig på heltid åt nåt som redan är hans favoritprojekt: att smyga in kod författad i programspråket Rust i Linuxkärnan.
I höstas lanserade Ericsson sin första molnbaserade mjukvara för radionätet, så kallad Cloud RAN. Då handlade det om produkter för de lägre frekvensbanden. Nu utökas det till mellanbanden, som omfattar frekvenser från 2,5 GHz till 5 GHz, vilket behövs för att ge en fullfjädrad 5G-upplevelse.
Addtech Components, som är ett affärsområden inom teknikhandelsbolaget Addtech, köper EK Power Solutions – Danderydsföretaget som är specialist på att konstruera robust kraftelektronik.
Volvo och Northvolt ska bygga en gemensam battericellsfabrik med en årsproduktion på upp till 50 GWh. Dessutom ska Volvo köpa 15 GWh av Northvolts årsproduktion i Skellefteå.
Robotar som kan arbeta med och bredvid människor är en specialitet bland forskare vid Örebro universitet. Nu får ytterligare ett projekt på lärosätet tio miljoner kronor för att närma sig den självständiga roboten. KK-stiftelsen finansierar.
Elektriska luftkompressorer med integrerad kraftelektronik har Bosch fått i uppgift att leverera till Cellcentric – ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck med lika ägande. Enheten är en central del i framtida bränslecellssystem för tunga lastbilar och andra fordon.
Den finska telekomjätten har öppnat ett samarbets- och testcenter för O-RAN i Dallas, USA. Det ska underlätta för andra företag att verifiera och integrera sina produkter med Nokias.
Terranet rekryterar en innovationschef från Mercedes Benz till bolaget. Det ska tolkas som ett tecken på att kommersialiseringen av företagets sensor närmar sig, meddelar företaget.
Mot slutet av året kommer det att finnas ungefär 580 miljoner 5G-abonnemang i världen vilket gör mobilstandarden till den hittills mest snabbväxande. Det och mycket annat finns att läsa i den 20:e upplagan av Ericsson Mobility Report som släpptes idag.