Det kommer att tillverkas två kort, ett mindre sexlagers kort med bland annat en flip chipkomponent och ett större 12-lagerskort som i grunden är ett avancerat telekomkort. De två korten bestyckas med komponenter i två parallella linor för att sedan lödas och genomgå omfattande tester.
- Temat för produktionslinan blir kvalitet och tillförlitlighet för blyfri produktion, säger Lars Wallin.
Diskussionen sker två gånger per dag på en scen där det också finns möjlighet att visa publiken felen på en storbildsskärm.
Själva produktionslinan börjar byggas upp redan fredagen före mässan öppnar och på söndagen kommer den första omgången kort att tillverkas och testas. Under de tre dagarna ska olika lodpastor, mönsterkort och ytbehandlingar provas. Man kommer också att reparera några kort för att se hur det påverkar kvaliteten.
Varje kort kommer att protokollföras och för att testa korten kommer det att finnas tre optiska avsyningsmaskiner (AOI) från olika leverantörer och en röntgenutrustning.
Vidare kommer det att byggas upp ett testlabb där man kan kapa och slipa korten. Större delen av den utrustningen lånas ut av mönsterkortsleverantören NCAB. Det kommer bland annat att finnas ett svepeletronmikroskop och ett röntgeninstrument för att mäta metallernas tjocklek i mönsterkorten.
Dessutom kommer en del av korten att köras till Saab i Järfälla för att undersökas med deras akustiska mikroskop som bland annat kan upptäcka delamineringar.
Maskinerna kommer att köras av personal från leverantörerna men för att testresultaten inte ska kunna ifrågasättas kommer den delen av linan att köras av personal från Saab under ledning av Lars Blomberg som tidigare arbetat på mönsterkortstillverkaren Elektrotryck.
Trots att det är relativt kort startsträcka är Lars Wallin inte orolig att konceptet inte ska fungera.
- Vi har gjort det här några gånger och så finns det två eller tre maskiner av alla typer så det är ingen katastrof om en maskin inte skulle fungera.
- Vi hittade tre typer av fel. Ett av mönsterkorten hade ett avbrott i en ledarbana men ytbehandlingen i form av nickel-guld gick in och täckte det.
Med hjälp av det akustiska mikroskopet hos Saab hittade man komponenter som delaminerat och bondningar som är på väg att släppa.
Svepelektronmikroskopet visade att det fanns luft (voids) i några lödningar liksom men även en liten lodkula som låg fritt (se översta bilden).
Alla kort och resultat från mässan kommer att sparas och eventuellt kommer de att följas upp med en endagskonferens senare i vår.