Fjolåret var mycket bra för branschen, speciellt första halvan. Och i år har det börjat hyfsat. Men farhågan är att vi får uppleva en avmattning mot slutet av året. Så kan man bäst beskriva försäljning av elektronikkomponenter i Sverige under år 2007, början av 2008 samt förväntningarna inför resterande delen av året.
Detta har hänt: Januari 2007 Elektronikgruppen går från fyra till tre affärsområden. Därmed samlas all handel som berör elektronikkomponenter och elektroniksystem inom affärsområdet Electronics, som numera består av de tre affärsenheterna EG Components, EG Display & System och Electromechanics. Mars 2007 April 2007 Maj 2007 Gycom köper Moeller Electric, som är svenskt dotterbolag till Moeller Holding. Juni 2007 September 2007 Elektronikgruppen sammanför de två dotterbolagen EG Components och EG Display & System till ett bolag med namnet EG Electronics AB. Den operativa verksamheten inom affärsenheterna EG Components och EG Display & System förändras inte. December 2007 Januari 2008 Februari 2008 Mars 2008 Maj 2008 Skånska AAAAA Nordic öppnar säljkontor i Stockholm. Komponentmäklaren Rotakorn anställer två personer till ett säljkontor i Stockholm som ska öppna senast i augusti 2008. |
Under förra året backade visserligen komponentförsäljningen i Sverige med en procent mot året innan, men med tanke på att år 2006 var extremt bra så får fjolårsresultatet med råge godkänt. Sammantaget sålde företagen på Elektroniktidningens topplista komponenter för knappt 5,2 miljarder kronor under år 2007.
Upp för vissa, ner för andra
Tittar man närmare på staplarna i årets Komponenttoppen kan man se att några företag gått starkt framåt, medan andra backat rejält. I det avseendet skiljer sig 2007 från 2006, då nära nog alla företag växte. Bara två minskade då, båda mycket marginellt.
I fjol backade både topprankade Arrow – som hade ett kanonår 2006 – och den evige tvåan Avnet Nortec. Fast inget av de två amerikanska företagen tappade mer än två, tre procent. Sämre gick det för OEM Electronics, Abacus Sweden, Acal Technology, TMSNET och Compomill som alla minskade mellan 15 och 25 procent. Och allra sämst gick det för Richardson Electronics Nordic och Scancraft Display. Här bör dock poängteras att Richardsons omsättning är en uppskattning som Elektroniktidningen gjort.
Således har den en större osäkerhet än övriga företags omsättningssiffror på topplistan – förutom Rutroniks som också är skattad.
Displayer till Tyskland
Elektroniktidningens antaganden om en försämrad fakturering för Richardson Electronics Nordic, på närmare 30 procent i Sverige, bottnar i två strategiska koncernbeslut. Dels har Richardsonkoncernen valt att flytta den svenska displayförsäljningen till Tyskland där faktureringen numera sker, dels har koncernen sålt av divisionen som hanterade säkerhetsprodukter. Det innebär att det svenska dotterbolaget numera främst fakturerar rf- och mikrovågskomponenter, kraftelektronik samt elektronrör.
– Men att displayförsäljningen är flyttad till Tyskland innebär inte nödvändigtvis att vi säljer färre displayer i Sverige, förtydligar Stefan Carlberg på Richardson Electronics Nordics svenska kontor.
Snarare ser Stefan Carlberg tillbaka på 2007 som ett gott år. Han upplever också att det pågår mycket nyutveckling runt om i landet, som bådar gott för framtiden. Och det är inte längre enbart telekom som driver utvecklingen. Teknikområdet fordon kommer exempelvis också starkt på flera fronter, där säkerhet och hybridlösningar är två.
– Det är många projekt som pågår. Jag har faktiskt aldrig tidigare upplevt ett sådant tryck inom nyutveckling som nu, säger Stefan Carlberg.
Gör vad man heter
Även Gunnar Boxström på Scancraft Display ser ljust på framtiden, trots att företaget minskade sin omsättning med hela 40 procent under fjolåret. Tappet kan i stora drag förklaras med att ett stort kontrakt försvunnit till Kina och att ett generationsskifte hos en annan kund inte kunnat tillgodoses.
– Nästa år tror jag att det tar bättre fart för oss igen. Vi har gott om projekt och jag ser ingen avmattning på konstruktionssidan i Sverige. Det är en positiv anda i branschen, även om vi har haft otur med några storkunder, säger Gunnar Boxström.
Under förra året putsade Scancraft även på sin image. I januari smygstartade verksamheten i Scancraft Display, varefter all displayverksamhet från Scancraft Data successivt fått glida över i det nya företaget. Tanken med förändringen har varit att skapa ett namn med förankring i verkligheten, samtidigt som logga och hemsida gjorts modernare.
– Scancraft Display säger vad vi gör, säger Gunnar Boxström.
Scancraft Data finns kvar och säljer sensorer och brytare.
Nykomling i tillväxttoppen
Flyttar man istället fokus mot de företag som vuxit snabbast under fjolåret visar det sig att nykomlingen Broadband Technology hamnar i rampljuset. Företaget ökade sin omsättning med 33 procent till 48 miljoner kronor, vilket räcker till en hedrande 20:e plats på årets topplista.
Den uppmärksamme undrar förmodligen varför Broadband inte funnits med på Komponenttoppen tidigare. Det enkla svaret är att företaget hittills tackat nej till att delta, då det inte anser sig som en komponentdistributör utan mer som en representant för ett stort antal kretstillverkare på den svenska marknaden. Vi på Elektroniktidningen tycker däremot att företaget mycket väl platsar på vår årliga topplista. Broadbands entré innebär emellertid att Ornatus petats ut från årets topplista.
Väljer man istället att lyfta fram de företag som växte kraftigast i pengar räknat under förra året så är det Future Electronics som får all uppmärksamhet. Företaget plussade på sin försäljning med närmare 30 miljoner kronor. Det är nästan dubbelt upp mot Elektronikgruppen, TTI och Westcomp, som alla också hade stark tillväxt räknat i pengar i fjol.
Kanadensiska Futures starka resultat gör att företaget återigen tar ett kliv uppåt på Komponenttoppen. I år intar företaget 5:e plats.
– Det är jätteskoj. Det visar att vi gör rätt, säger Roger Holmström, vd på Future Electronics i Sverige.
Kista är rätt för Future
Hans långsiktiga mål är att företaget ska nå cirka tio procent av marknaden i de områden där han själv ansvarar, alltså Norden och Baltikum. För svensk del betyder det att Future nu nått lite drygt halvvägs.
– Att vi ska kunna nå en omsättning på 400 till 500 miljoner kronor ser jag inte som någon omöjlighet. Men det får ta den tid det tar så länge vi växer år för år, säger Roger Holmström.
Under fjolåret byggde Future upp ett servicecenter för Norden i Kista, som nu tagit form.
– Jag är glad att vi satsade på Kista. Genom att vi finns där kan vi bredda vår kundbas och fånga upp mindre kunder i ett tidigt skede. Hade vi lagt servicecentret någon annanstans hade det inte fungerat så, säger Roger Holmström.
Tre ägarbyten
Generellt kan man säga att 2007 var ett stabilt år för komponentsäljande företag i Sverige, men året lär inte sätta några större avtryck i historieböckerna. Generationsskiftet i Adcontact, i och med att ledningsgruppen köpte företaget av tidigare ägaren Svante Ströberg, är dock ytterligare en detalj värd att nämna.
– Just nu utökar vi vår produktportfölj. Vi är stora på elektromekanik, men vill också växa på passiva komponenter. Det ingår i våra expansionsplaner, säger Mårten Hansen.
I februari i år bildade Adcontact ett samägt bolag med den finska kollegan Gammeter. Sedan dess jobbar de två företagen under arbetsnamnet Nordic Alliance Group, med målet att bygga en gemensam koncernstruktur som ska koncentrera sin verksamhet till Norden, Baltikum, Ryssland och Polen.
Katalog i fokus
I år har även katalogdistributören Elfa fått en ny ägare i schweiziska Dätwyler.
– Det känns jättebra. Att ha ett investmentbolag som ägare kändes lite osäkert. Nu har vi en långsiktig ägare som jobbar i vår bransch med katalogdistribution, säger Bo Lindqvist, vd på Elfa.
För bara några veckor sedan köpte dessutom Addtechkoncernen distriburören Emcomp, 28:an på årets topplista. Den affären får vi återkomma till i nästa års Komponenttoppen.
De 30 största komponentleverantörerna i Sverige 2007 (pdf, cirka 0,5 Mbyte)
Läs även:
Bo Nilsson på 5A säljer teknik med sunt förnuft
Stabilt distributörsnät stärker varumärket
Gratis konstruktion ger klirr i kassan